جو امنیتی در فرانسه

هزاران نفر از شهروندان فرانسه روز شنبه با وجود محدودیت‌های ناشی از کرونا به مناسبت روز جهانی کارگر در سراسر فرانسه تظاهرات کردند و مخالفت خود را با برنامه‌های دولت این کشور نشان دادند.  

به گزارش خبرگزاری «رویترز» حدود 300 تجمع در «پاریس»، پایتخت فرانسه و شهرهای دیگر از جمله «لیون»، «نانت»، «لیل» و «تولوز» برگزار شد. در پایتخت فرانسه اعضای جنبش جلیقه زردها که سه سال پیش موجی از اعتراضات ضد دولتی را برانگیختند به اعضای اتحادیه‌های کارگری حاضر در این تظاهرات پیوستند.

راهپیمایان که اکثر آن‌ها ماسک زده بودند، دست نوشته‌هایی با این مضامین حمل می‌کردند: «ما می‌خواهیم زندگی کنیم ، نه زنده بمانیم.»

«فیلیپ مارتینز» رئیس اتحادیه کارگری «CGT» گفت: «پول هنگفت به سمت کسانی می‌رسد که سرمایه کلانی دارند.»

 به گزارش رویترز، پلیس لیون اعلام کرد که  200 نفر را که مشغول پرتاب مواد آتش زا بودند، پراکنده کرد. پلیس  پاریس نیز گفت که 17 نفر را دستگیر کرد. این در حالی است که در این شهر 5000 پلیس مستقر شده بودند. چند تظاهرکننده نیز با پلیس درگیر شدند. پلیس بعدا در این زمینه نیز گفت آنها از گروهی از آنارشیست‌ها بودند.

«ژان لوک ملانشون» رهبر چپ افراطی و «مارین لوپن» رهبر راست افراطی که هر دو قصد دارند «امانوئل مکرون» رئیس جمهور  فرانسه را در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده به چالش بکشند، در این تظاهرات شرکت کردند.

ماکرون در سال 2017 با وعده وعید ریاست جمهوری را به دست آورد، اما بیشتر برنامه اصلاحات وی در جنگ با اتحادیه‌ها بهم خورد، و همه گیری کرونا نیز برنامه‌های وی را برای اصلاح نظام بازنشستگی متوقف کرده است.

خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» نیز از برخورد پلیس با معترضان و پرتاب گاز اشک آور به سوی آن‌ها خبر داد.