نگرانی مقامات آمریکایی از حمله به نظامیان حاضر در افغانستان

 اسکات میلر فرمانده نظامیان آمریکایی در افغانستان ، طی اظهاراتی نگرانی خود را از هدف قرار گرفته شدن نیرو‌های خود توسط شبه نظامیان آن هم پس از گذشت اتمام زمان تعیین شده برای خروج نظامیان آمریکایی و خارجی از افغانستان ابراز کرد.

وی با بیان اینکه احتمال حمله به نظامیان بیگانه پس از اول می‌یعنی همان زمان مورد توافق با طالبان برای عقب‌نشینی نیرو‌های خارجی از افغانستان، در این کشور حضور دارند، وجود دارد اقدام به توجیه بدعهدی آمریکایی‌ها در خروج از افغانستان آن هم به زبان تهدید شد.

اسکات میلر گفت: در این موضوع اشتباه نکنید.

فرمانده نظامیان آمریکایی در افغانستان ادامه داد: ما آمادگی مقابله و استفاده از ابزار‌های نظامی بمنظور واکنش به هرگونه حمله‌ای علیه ائتلاف و حمایت از نیرو‌های امنیتی افغانستان را داریم.

در ماه فوریه سال ۲۰۲۰ ترامپ با طالبان به این توافق رسیده بود که تا اول می‌سال ۲۰۲۱ نظامیان آمریکایی را از افغانستان خارج کند و حال با جو بایدن، رئیس جهور جدید آمریکا تصمیم گرفته تا این اقدام را تا ۱۱ سپتامبر به تاخیر بیاندازد.

طالبان نیز در واکنش به این تصمیم بایدن، آن را سرپیچی دانسته و راه را برای هرگونه اقدامی علیه نظامیان آمریکایی باز کرده است.

این موضوعات در حالی مطرح می‌شود که ناتو نیز اعلام کرده است که نیرو‌های خود را از افغانستان خارج خواهد کرد.

ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا نیز چندی پیش از وجود احتمال‌های متفاوت پس از خروج آمریکا از افغانستان خبر داد و گفت: ما گروهی از احتمال‌ها را در دست داریم که ممکن است افغانستان پس از خروج ما با آن رو به رو گردد.

وی تاکید کرد: بدترین این حالت ها، فروپاشی دولت افغانستان، ارتش، نیرو‌های امنیتی و افتادن کشور در یک جنگ داخلی است.