شیوع بی‌سابقه کرونا در نپال

 میزان ابتلا به کرونا در نپال از میانه ماه آوریل به میزان ۱۲۰۰ درصد افزایش داشته است.

با شیوع گسترده کرونا در هند ، این بیماری به کشور نپال همسایه شمالی آن هم گسترش یافته است. بر اساس گزارش دانشگاه جانز هاپکینز میزان شیوع کرونا در نپال از میانه ماه آوریل به میزان ۱۲۰۰ درصد رشد داشته است.

در حالی که موج دوم همه گیری کرونا در هند سیر صعودی وحشتناکی به خود گرفته است، همسایگان این کشور مانند نپال، بنگلادش و پاکستان از این ویروس در امان نمانده اند و از افزایش موارد ابتلا به آن گزارش می‌دهند.

نپال که جمعیت آن به بیش از ۲۴ میلیون تن می‌رسد با پنج ایالت شمالی هندوستان اوتاراکند، اوتارپرادش، بیهار، بنگال غربی و سیکیم مرز مشترک دارد. در ماه فوریه، میزان ابتلا به بیماری کووید-۱۹ در این کشور از حدود ۱۵۰ مورد در روز به ۲۰۰ مورد افزایش یافت. اما در طول دو هفته گذشته و همزمان با گسترش شیوع ویروس کرونا در هند، نپال نیز از ابتلای روزانه هزاران تن به بیماری کووید-۱۹ گزارش می‌دهد.

بر اساس برآورد‌ها حدود ۶ میلیون شهروند نپالی در هند به کار و زندگی مشغول هستند و با توجه به مرز‌های پررخنه، میزان رفت و آمد بسیار زیاد است. در سال گذشته در جریان تعطیلی عمومی در هند به دلیل بحران کرونا، مرز‌های نپال با این کشور بسته شدند، اما بعداً دوباره باز شدند.