آمریکا بزرگ‌ترین تهدید علیه دموکراسی است

 بر اساس نتایج یک نظرسنجی ، مردم جهان آمریکا را بزرگ‌ترین تهدید علیه دموکراسی می‌دانند.

به نوشته روزنامه «گاردین»، نظرسنجی انجام شده توسط «بنیاد اتحاد دموکراسی‌ها» از میان پنجاه هزار نفر در ۵۳ کشور جهان نشان داد، در کشورهای «کمتر دموکراتیک» رضایت شهروندان از پاسخ دولت به شیوع  کرونا  ۶۵ بود.

این در حالی است که رضایت شهروندان از پاسخ دولت به شیوع کرونا در کشورهای «دموکراتیک‌تر» به ۵۱ درصد رسیده است. در کشورهای آسیایی نیز این میزان ۷۶ درصد بود.

بر اساس نتیجه نظرسنجی مشابه در سال گذشته، میزان رضایت شهروندان در کشورهای کمتر دموکراتیک و دموکراتیک‌تر، تقریباً برابر و حدود هفتاد درصد بود.

از سوی دیگر نتایج این نظرسنجی نشان داد، ۴۴ درصد از شرکت‌کنندگان، معتقدند آمریکا تهدیدی برای دموکراسی در کشورشان محسوب می‌شود. این در حالی است که واشنگتن مدعی سردمداری محافظت از دموکراسی در جهان است.

با وجود تبلیغات و اتهام‌زنی گسترده دولت‌های غربی علیه پکن و مسکو، این میزان درخصوص چین ۳۸ درصد و درخصوص روسیه ۲۸ درصد بود.

گاردین نوشت، به‌طور کلی، وجود نابرابری، بزرگ‌ترین تهدید برای دموکراسی جهانی تلقی می‌شود اما در آمریکا، علاوه بر این عامل، قدرت گرفتن بیش از حد شرکت‌های بزرگ تکنولوژیک یک چالش بزرگ محسوب می‌شود.

این روزنامه افزود، از سال گذشته میلادی تهدید دانستن آمریکا علیه دموکراسی در جهان ۱۴ درصد افزایش داشته است که بیشترین میزان در آلمان (بیست درصد افزایش) و چین (شانزده درصد افزایش) مشاهده شده است.

همچنین ۸۱ درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی گفتند به وجود دموکراسی در کشورشان اهمیت می‌دهند اما تنها چیزی حدود نیمی‌ از آن‌ها معادل ۵۳ درصد (حتی در اروپا) معتقدند در کشورشان دموکراسی برقرار است.

علاوه بر این، نتایج این نظرسنجی نشان داد، از دید ۶۴ درصد مردم کشورهای مختلف جهان، نابرابری اقتصادی بزرگ‌ترین تهدید برای دموکراسی است.