هشدار چین و روسیه درباره تحقیقات سلاح‌های بیولوژیک آمریکا

وزارت خارجه چین با اشاره به مواضع مقامات روسی، ضمن ابراز نگرانی از سلاحهای بیولوژیک آمریکا تاکید کرد که واشنگتن باید اقدامات مربوط به سلاحهای بیولوژیک خود را تحت یک نظام کنترلی شفاف و موثر دربیاورد. 

براساس گزارش خبرگزرای تاس، «هوا چونیانگ» سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: ما تاکید داریم که آمریکا باید برای تضمین شفافیت و امنیت پروژه‌های خود که مربوط به آزمایشگاههای بیولوژیکی این کشور است اقدامات واقعی انجام دهد. 

سخنگوی وزارت خارجه چین تاکید کرد، پکن تا کنون چند بار خواسته است که در ارتباط با نظامی سازی تحقفیقات بیولوژیک در ایالت متحده یا هر کشور دیگر شفاف سازی صورت بگیرد. 

این دیپلمات چینی در ادامه افزود: با توجه به شرایط کنونی، واشنگتن باید با ایجاد یک مکانیسم نظارتی ویژه که تبادل اطلاعات مربوط به تحقیقات بیولوژیک را به صورت موثر و شفاف در می آورد موافقت کند.

چونیانگ در ادامه تاکید کرد، کل جامعه بین‌المللی به این موضوع علاقمند است. و خیلی آزاردهنده است که آمریکا به نگرانیهای کشورهای دیگر از جمله روسیه توجهی نشان نمی‌دهد. 

«یوری آوریانوف» معاون اول شورای امنیت ملی روسیه پیش از این گفته بود که آمریکا و ناتو در حال توسعه شبکه آزمایشگاه های بیولوژیکی اطراف روسیه است. وی هشدار داد که میکروارگانیسمهای بیماری زای ایجاد شده در این آزمایشگاهها ممکن است به صورت تصادفی به محیط سرایت کند و باعث شیوع بیماریهای عفونی گسترده در میان مردم شود.

وزارت دفاع روسیه پیش از این و در سال 2019 هشدار داده بود که پنتاگون آزمایشگاه‌های سلاح بیولوژیک را در گرجستان و در مرزهای روسیه احداث کرده که این امر تهدیدی برای مسکو و پکن است.