تأکید دبیرکل سازمان ملل متحد بر آتش‌بس فوری در غزه

« آنتونیو گوترش » دبیرکل سازمان ملل متحد روز پنجشنبه بار دیگر بر لزوم آتش‌بس فوری میان گروه‌های مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی تأکید کرد.

گوترش در سخنرانی خود گفت: «درگیری‌ها باید فوراً خاتمه یابند. از تمام طرف‌ها می‌خواهم اکنون تخاصمات را متوقف کنند. بر دعوتم به آتش‌بس فوری تأکید می‌کنم».

دبیرکل سازمان ملل با اشاره به بمباران مدارس، بیمارستان‌ها، منازل مسکونی و ساختمان رسانه‌ها توسط رژیم صهیونیستی گفت: «حتی جنگ‌ها هم قواعدی دارند».

او در ادامه گفت: «تداوم بمباران هوایی و توپخانه‌ای غزه توسط ارتش اسرائیل عمیقاً مرا شوکه کرد. اگر جهنمی روی زمین وجود داشته باشد، آن را در زندگی کودکان غزه باید دید. آسیب‌های وارده به تأسیسات سازمان ملل در غزه عمیقاً مرا ناراحت کرد. تأسیسات سازمان ملل حتی در زمان درگیری شامل مصونیت هستند».

وی افزود: «چنین کارهایی تحت عنوان مبارزه با تروریسم یا دفاع از خود قابل توجیه نیستند و طرف‌های درگیر باید به قوانین بین‌المللی حقوق بشری احترام بگذارند».

گوترش همچنین مذاکره در راستای راهکار دو دولتی بر مبنای مرزهای سال ۱۹۶۷ را خواستار شد.

درگیری میان دو طرف از دوشنبه ۲۰ اردیبهشت آغاز شد، زمانی که ضرب الاجل مقاومت به رژیم صهیونیستی مبنی بر لزوم پایان تجاوزها در قدس و مسجدالاقصی به پایان رسید.

تاکنون بیش از چهار هزار موشک و راکت به سمت فلسطنین اشغالی شلیک شده و ضعف گنبد آهنین در رهگیری و انهدام راکت‌های مقاومت فلسطین  باعث خسارات مالی و جانی زیادی در شهرها و شهرک‌های صهیونیست‌نشین شده است.

بنا بر گزارش وزارت بهداشت فلسطین تا روز چهارشنبه، دست‌کم ۲۲۷ فلسطینی از جمله ۶۴ کودک و ۳۸ زن در نتیجه حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه از ۱۰ می (۲۰ اردیبهشت) به شهادت رسیده‌اند.