تداوم گسترش ویروس هندی در کشور ویروس خیز

 انواع جهش یافته ویروس کرونا در اروپا همچنان جولان داده و عواقب سیاسی، اجتماعی و اقتصادی بیشتری به بار می آورد.

درخواست مقام های بهداشتی آلمان از شهروندان برای تداوم پایبندی به محدودیت ها

جدیدترین اخبار کرونا در اروپا حاکی از آن است که "ینز اشپاهن"، وزیر بهداشت آلمان عدم اطمینان ها درباره طرح ها برای سفرهای تابستانی را قابل درک دانسته و هم زمان شهروندان را برای سفر به مناطق با نرخ مبتلایان پایین به کرونا ترغیب کرده و در عین حال گفته است که امنیت صد در صدی نمی تواند برای هیچ کس وجود داشته باشد.

وی با اشاره به شیوع ویروس جهش یافته هندی در کشور این ویروس را در وقوع موج سوم کرونا در آلمان موثر دانسته و با تاکید بر اینکه شیوع این ویروس در کشور باید محدود شود، این را از دلایل قرار گرفتن نام انگلیس در لیست مناطق پر خطر کرونایی آلمان ارزیابی کرد.

لوتار ویلر، رئیس انستیتو رابرت کخ آلمان هم با اشاره به اینکه کودکان هم به شدت در معرض خطر شیوع کرونا قرار دارند همچنان این مسئله را مهم ارزیابی کرد که اقدامات حمایتی علیه کرونا حفظ شود.

وی با اشاره به اینکه آمار مبتلایان در آلمان در حال کاهش است لز مردم برای همبستگی در هفته های اخیر تشکر کرده و در عین حال گفت: با این همه آلمان همچنان در بحران کرونا قرار دارد و آمار مبتلایان همچنان بالا است.

موارد ابتلا به کرونا در مناطق فقیر نشین آلمان بیشتر است

ویلر همچنین گفت: به صورت خاص مبتلایان به صورت ناهمسان در منطقه توزیع می شوند. به عنوان مثال در مناطق پر جمعیت و یا مناطقی که مردم در فقر زندگی می کنند تعداد بیشتری از موارد ابتلا به کرونا دیده می شود. وی همچنان از شهروندان خواست به قواعد فاصله گذاری و استفاده از ماسک پایبند باشند. وی تاکید کرد که باید در بازگشایی های آینده جوانب احتیاط رعایت شود.

اکثر شهروندان آلمانی از روند واکسیناسیون در کشور ناراضی هستند

نتایج یک نظر سنجی نشان می دهد که همچنان اکثر شهروندان آلمانی از کمپین واکسیناسیون سراسری در کشورشان ناراضی هستند. این نظر سنجی که از طرف "زد دی اف" آلمان انجام شده است نشان می دهد که البته میزان رضایت شهروندان از این روند افزایش پیدا کرده اما همچنان اکثریت ۵۶ درصدی با دید انتقادی به این مسئله می نگرند. ۴۲ درصد هم در این باره ابراز رضایت کرده اند.

بیش از ۸ هزار ابتلای روزانه در آلمان

"انستیتو رابرت کخ" آلمان هم صبح امروز از ابتلای ۸۷۶۹ مورد جدید به کرونا در عرض ۲۴ ساعت خبر داد و به این ترتیب نرخ مبتلایان در این کشور در ازای هر ۱۰۰ هزار نفر به ۶۷.۳ رسیده است. ۲۲۶ نفر هم در این مدت در اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده اند.

آسیب جدی کرونا به کودکان و نوجوانان آلمانی

نتایج یک بررسی هم نشان می دهد که دیدارهای کم تر با دوستان و کلاس های درس نامنظم در دوران کرونا بسیاری از کودکان و نوجوانان در آلمان را به شدت آسیب رسانده است.

بر اساس یک بررسی بیش از نیمی از همه دختران و پسران احساس می کنند که بدبخت تر شده اند. این بررسی همچنین نشان می دهد که میزن رضایت از زندگی در مقایسه با وضعیت قبل از کرونا به صورت میانگین حدود ۲۰ درصد برای همه کودکان بررسی شده کاهش پیدا کرده است.

این بررسی همچنین نشان می دهد میزان اختلالات روانی در بین کودکان و نوجوانان آلمانی افزایش چشمگیری داشته است. این بررسی از بین حدود ۱۴ هزار دانش آموز کلاس پنجم تا دهم در ۱۳ ایالت آلمان انجام شده که موسسه تحقیقات درمانی و بهداشتی در کیل لمان انجام داده است.

انگلیس با همکاری سازمان بهداشت جهانی سیسم نظارت بر پاندمی ها را راه اندازی می کند

انگلیس هم تصمیم دارد با سازمان بهداشت جهانی برای توسعه یک سیستم رادار برای پاندمی ها همکاری کند. با این سیستم باید انواع ویروس کرونا شناسایی شده و بیماری های واگیر در حال ظهور در دنیا بهتر رد یابی شوند.

بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس در این باره گفته است: دیگر هرگز دنیا نباید از ویروسی شگفت زده شود که به صورت غیر قابل کنترل در میان ما گسترش می یابد. ما باید یک سیستم نظارت بر این نوع بیماری ها مناسب و منطبق با قرن ۲۱ را بسازیم. دبیر کل سازمان بهداشت جهانی هم درباره این همکاری ها ابراز خرسندی کرده و انگلیس را به عنوان یک نمونه قدرتمند در این زمینه یاد کرده است.

تداوم گسترش ویروس هندی در انگلیس

ویروس جهش یافته هندی همچنان در انگلیس در حال گسترش است و سازمان بهداشت عمومی انگلیس ازکشف ۳۴۲۴ مورد جدید آلودگی به این ویروس در کشور که نسبت به هفته قبل ۲۱۱ مورد افزایش داشته خبر داده است.

توافق کشورهای عضو اتحادیه اروپا و پارلمان درباره صدور گذرنامه سبز

کشورهای عضو اتحادیه اروپا و پارلمان درباره صدور گذرنامه سبز به توافق رسیدند. این گواهی سلامت مشترک قرار است شرایط برای آزادی های سفر در اتحادیه اروپا را دوباره تضمین کند.

این خبر را پرتغال به عنوان رئیس دوره ای اتحادیه اروپا روز گذشته اعلام کرد.

از آنجایی که واکسن روسی "اسپوتنیک وی" هنوز در اتحادیه اروپا تایید نشده است در گواهی واکسیناسیون مشترک اروپایی برای آزادی سفرها در این اتحادیه تزریق این واکسن اعتبار ندارد. این خبر را رهبر مذاکره کنندگان پارلمان اروپا شب گذشته در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد.

این تصمیم اروپا با استقبال اتریش روبرو شده و وزیر توریسم این کشور اعلام کرده که توافق اروپایی روی گذرنامه سبز به بازگشت آزادی های سفر دراین اتحادیه منجر می شود.

بر اساس این توافق، حرکت آزادانه شهروندان اروپایی در سراسر این اتحادیه بار دیگر ممکن خواهد شد و آنها می‌توانند بدون نگرانی درباره مقررات قرنطینه، برای سفر به ۲۷ کشور عضو این اتحادیه در طول تعطیلات تابستانی برنامه‌ریزی کنند.

این توافق با هدف افزایش سفرها و احیای دوباره صنعت گردشگری در کشورهای عضو بویژه پس از بحران اقتصادی ناشی از شیوع کرونا حاصل شده است. انتظار می‌رود که ساز و کار جدید حدود ۴۰ روز دیگر فعال شود.

خوان فرناندو لوپز آگیلار، نماینده اسپانیایی پارلمان اروپا و عضو گروه مذاکره کننده برای رسیدن به این توافق اعلام کرد: «این توافق اولین گام برای احیای مسیر شنگن است... با این کار کابوس تابستان ۲۰۲۰ دیگر تکرار نخواهد شد.»

بنا بر اعلام کمیسیون اروپا قرار است این پاسپورت‌ها بصورت دیجیتال صادر شود و بگونه‌ای طراحی شود که هم روی تلفن‌های هوشمند و هم روی کاغذ قابل مشاهده باشد.

کمیسیون همچنین تضمین کرده است که در جریان راه اندازی این ساز و کار جدید، در قبال داده‌های شخصی مسافران «سطح بسیار بالایی از سیستم حفاظت از داده‌ها» را به اجرا بگذارد.

اکنون بر اساس توافق جدید، کمیسیون اروپا متعهد شده است که مبلغ ۱۰۰ میلیون یورو از بودجه اتحادیه را به انجام تست‌های رایگان و مناسب با مقررات وضع شده برای صدور پاسپورت کرونا اختصاص دهد.

به گفته پارلمان «این کار بویژه برای افرادی مهم است که بطور روزانه یا در دفعات زیاد برای رفتن به محل کار یا مدرسه، دیدار خویشاوندان نزدیک یا دریافت کمکهای پزشکی و مراقبت از یکی از عزیزانشان مجبور به عبور از مرزها هستند.»

کشورهای عضو نیز پذیرفتند تا از اعمال محدودیتهای اضافی در فصل سفر و تعطیلات خودداری کنند؛ مگر اینکه چنین کاری «برای حفاظت از سلامت عمومی ضروری» باشد.

اکنون باید طرح این توافق، به تایید رسمی کشورهای عضو همچنین تایید نمایندگان پارلمان اروپا در جلسه بعدی آن در ماه ژوئن برسد.

کمیسیون اروپا نیز از مدت‌ها پیش کار روی جنبه‌های فنی این طرح را با همکاری کشورها آغاز کرده است. با این وجود اورزولا فون در لاین، رئیس این کمیسیون اعلام کرد که «هنوز کارهایی باقی مانده است» و تا چند روز دیگر این سیستم برای اجرا در سطح اتحادیه اروپا آماده خواهد شد.

او همچنین از کشورهای عضو خواست تا تدابیر لازم را در داخل کشورهایشان با هدف هماهنگ سازی سیستم‌های ملی با سیستم این گذرنامه به اجرا بگذارند تا راه اندازی این ساز و کار اروپایی در اسرع وقت ممکن شود.

بر اساس این طرح، همه واکسن‌های ضدکرونایی که به تایید اتحادیه اروپا رسیده است یعنی فایزر-بیون‌تک، مدرنا، آسترازنکا و جانسون اند جانسون بطور خودکار از سوی همه کشورهای عضو به رسمیت شناخته خواهد شد و در کنار آن، به دولت ها نیز اجازه داده می‌شود تا واکسن‌های دیگری را که مستقلا برای واکسیناسیون شهروندانشان انتخاب کرده‌اند، حتی اگر مجوزی در سطح بازار اتحادیه اروپا دریافت نکرده باشند به این فهرست بیفزایند.

بر اساس این توافق، گذرنامه‌های صادر شده برای مدت ۱۲ ماه معتبر خواهد بود.

جهش چشمگیر در شمار مبتلایان جدید به کرونا در انگلیس

در انگلیس شمار مبتلایان جدید به کرونا جهش چشمگیری داشته است. نهادهای بهداشتی انگلیس از ۲۸۷۴ مورد ابتلای روزانه به کرونا در این کشور خبر داده اند که از ۱۹ آوریل بی سابقه بوده است. در انگلیس تا به حال ۳۷.۲۵ میلیون نفر اولین دوز از واکسن کرونا را دریافت کرده اند.

اسپانیا مرزهای خود را برای مسافران واکسینه شده از سراسر دنیا می گشاید

اسپانیا می خواهد در ۷ ژوئن مرزهای خود را برای همه افراد واکسینه شده از سراسر دنیا باز کند. نخست وزیر این کشور اعلام کرد که از این تاریخ همه افراد واکسینه شده و خانواده هایشان در کشور ما پذیرفته خواهند شد. محدودیت های سفر برای شهروندان انگلیسی هم از روز دوشنبه در اسپانیا لغو می شود. توریست های انگلیسی نقش مهمی را دراقتصاد اسپانیا ایفا می کنند.

در یک عملیات ویژه پلیس در اتریش در بین مخالفان محدودیت های کرونایی سلاح و مهمات کشف و ضبط شد.

خروج مجارستان از قرارداد اروپایی خرید مجدد واکسن از شرکت فایزر

مجارستان هم در قرارداد اروپایی خرید حدود ۱.۸ میلیارد دوز واکسن دیگر از شرکت فایزر-بیون تک مشارکت نمی کند. کمیسیر بهداشت اتحادیه اروپا روز پنج شنبه اعلام کرد که مجارستان تنها کشور اروپایی بود که خروج خود از این معاهده را اعلام کرد و از امضا کنندگان آن نمی باشد.

مجارستان مدتهاست که در زمینه واکسیناسیون راهی مستقل از اروپا را طی می کند. مجارستان بدون تایید آژانس دارویی اروپا از واکسن های روسی و چینی هم در کمپین واکسیناسیون سراسری خود استفاده می کند.

جدیدترین آمارهای کرونایی در کشورهای مهم اروپا

بر اساس جدیدترین آمارها در فرانسه در عرض ۲۴ ساعت ۱۵,۴۱۵نفر به کرونا مبتلا شده‌اند و ۱۳۳ نفر هم بر اثر ابتلا به آن جان خود را از دست داده‌اند.

در انگلیس هم در عرض ۲۴ ساعت ۲,۸۷۴نفر به کرونا مبتلا شده‌اند و ۷ نفر هم بر اثر ابتلا به آن جان باخته‌اند.

در ایتالیا هم در عرض ۲۴ ساعت ۵,۷۴۱نفر به کرونا مبتلا شده‌اند و ۱۶۴ نفر هم بر اثر ابتلا به آن جان داده‌اند.

در اسپانیا هم بر اساس جدیدترین آمارها در عرض ۲۴ ساعت ۵,۷۳۳به کرونا مبتلا شده و ۳۳ نفر هم در اثر ابتلا به آن جان خود را از دست داده‌اند.

به این ترتیب بر اساس جدیدترین آمارها تا به حال در فرانسه ۵,۵۶۸,۵۵۱نفر از آغاز شیوع کرونا به آن مبتلا شده‌اند و ۱۰۸,۳۱۴نفر هم در اثر ابتلا به آن جان باخته‌اند.

در انگلیس هم تاکنون ۴,۴۵۵,۲۲۱نفر بهکرونا مبتلا شده‌اند و ۱۲۷,۷۰۱نفر هم در اثر ابتلا به آن جان خود را از دست داده‌اند.

در ایتالیا هم بر اساس جدیدترین آمارها تا به حال ۴,۱۷۸,۲۶۱نفر به کرونا مبتلا شده‌اند و ۱۲۴,۸۱۰نفر هم در اثر ابتلا به آن جان خود را از دست داده‌اند.

جدیدترین آمارها نشان می‌دهد که در اسپانیا هم تا به حال ۳,۶۳۱,۶۶۱نفر به کرونا مبتلا شده‌اند و ۷۹,۶۰۱نفر هم در اثر ابتلا به آن جان باخته‌اند.

در آلمان هم تا به حال ۳,۶۳۸,۵۰۴نفر به کرونا مبتلا شده‌اند و ۸۷,۶۳۹نفر هم در اثر ابتلا به آن جان خود را از دست داده‌اند.