قرنطینه مسافران خارجی در انگلیس

بر اساس دستورالعمل جدید دولت انگلیس کسانی که از امروز ۱۹ خرداد قصد سفر به این کشور را دارند باید دو هفته (۱۴ روز) خود را قرنطینه کنند.

اخبار بین الملل-تمام مسافران به انگلیس از این پس موظف هستند تا در مرز ، مشخصات، راه‌های تماس و محل قرنطینه خود را به مرزبانان اعلام کنند. بر این اساس، ترک زودهنگام محل قرنطینه در انگلیس می‌تواند به جریمه‌ای تا مبلغ یک‌هزار پوند یا پیگرد قانونی منجر شود.

این طرح که سه هفته دیگر مورد تجدید نظر قرار خواهد گرفت، شامل گروه‌های شغلی معدودی مانند رانندگان کامیون، پزشکان و پرستاران نمی‌شود.

با این حال شرکت‌های هواپیمایی و آژانس‌های گردشگری انگلیس در اعتراض به طرح دولت هشدار داده‌اند که این اقدام به سقوط صنعت گردشگری منجر می‌شود.

سازمان خطوط هواپیمایی انگلیس موسوم به (ایرلاینز یوکه) که شرکت‌های هواپیمایی بریتیش ایرویز، ایزی‌جت و دیگر خطوط هواپیمایی این کشور را تحت پوشش دارد، اعلام داشته که زیان تصمیم دولت در این زمینه غیر قابل اندازه‌گیری است و به اقتصاد کشور ضرر می‌زند.

رئیس بزرگترین شرکت هواپیمایی ارزان قیمت اروپا موسوم به «رایان‌ایر» نیز با «احمقانه و غیرقابل اجرا خواندن» این طرح تاکید کرده که نه مسافران از محدودیت‌های جدید پیروی کرده و نه پلیس ظرفیت نظارت بر حسن اجرای آن را دارد.

«مایکل اولری» در گفت‌وگو با شبکه رادیویی بی‌بی‌سی۴ افزود: آنچه نگران کننده‌تر است اینکه قرنطینه مسافران، هیچ مبنای پزشکی و علمی ندارد و بهترین اقدام استفاده از ماسک توسط خواهد بود.

شرکت هوایپمایی بریتیش ایروز نیز با حمایت رایان‌ایر و ایزی‌جت رسما علیه تصمیم دولت به مقامات قضایی شکایت کرده است.

سه شرکت هوایپمایی با صدور بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که محدودیت‌های جدید علیه مسافران نامتناسب و ناعادلانه است. آنها از دولت خواسته‌اند تا بدون فوت وقت این محدودیت را که تاثیر فاجعه باری بر صنعت گردشگری خواهد گذاشت لغو کند. 

با این حال «پریتی پتل» وزیر کشور انگلیس تاکید دارد که این طرح از مبنای علمی برخوردار و برای نجات جان مردم حیاتی است. وی با اذعان به این نکته که محدودیت‌های جدید چالش برانگیز است تصریح کرد که اگر دولت برای کنترل بحران کرونا برنامه ریزی نکند، تمام مردم جامعه آسیب خواهند دید.

هم زمان وزیر امور خارجه انگلیس هم از مردم این کشور خواسته تا در شرایط کنونی از مسافرت به خارج این کشور صرف نظر کنند. 

با شیوع ویروس کرونا و زمین‌گیر شدن بسیاری از پروازها، وضعیت اقتصادی شرکت‌های هواپیمایی در انگلیس کساد شده و گفته می‌شود تاکنون نزدیک به ۲۰ هزار کارمند در این صنعت، شغل خود را از دست داده‌اند. 

انجمن بین‌المللی حمل‌ و نقل هوایی (یاتا) با عضویت ۲۹۰ ایرلاین از ۱۲۰ کشور، در گزارشی که اوایل فروردین‌ماه سالجاری منتشر شد پیش‌بینی کرد، شرکت‌های هواپیمایی انگلیس در سالجاری حدود ۱۸ میلیارد پوند متضرر خواهند شد.

براساس برخی گزارش‌ها، ترافیک هوایی در فرودگاه‌های انگلیس به دنبال شیوع کرونا نزدیک به ۹۰ درصد کاهش داشته است.

انگلیس با ثبت ۴۰ هزار و ۵۴۲ فوتی، پس از آمریکا دارای بالاترین آمار مرگ و میر ناشی از کرونا در جهان است.