حمله موج سوم کرونا به انگلیس

به نوشته وبگاه شبکه خبری « بی‌بی‌سی » یک دانشمند مشاور دولت انگلیس به تازگی هشدار داده که  نشانه هایی وجود دارد که انگلیس در مراحل اولیه شیوع موج سوم  ویروس کرونا قرار گرفته است.

پروفسور «راوی گوپتا» از دانشگاه کمبریج گفت:« اگرچه موارد ابتلای جدید نسبتاً کم است، اما سویه هندی کرونا  در حال رشد است.»

وی گفت که پایان دادن به محدودیت‌های کرونا در انگلیس در 21 ژوئن باید به تعویق بیافتد. پروفسور گوپتا گفت که انگلیس از قبل در موج سوم کرونا قرار گرفته بود و دست‌کم سه چهارم موارد سویه هندی کرونا شناسایی شده بود.

مشاور دولت انگلیس گفت: «البته تعداد موارد ابتلا در حال حاضر نسبتاً کم است، اما همه امواج با تعداد کم شروع و سپس منفجر می‌شوند، بنابراین نکته مهم این است که آنچه مشاهده می‌کنیم علائم موج اولیه است.»

گوپتا گفت که شمار افرادی که در انگلیس واکسینه شده اند به معنای این است که ظهور این موج طولانی‌تر از موج‌های قبلی خواهد بود. وی افزود: «ممکن است احساس امنیت کاذب برای مدتی وجود داشته باشد واین موجب نگرانی ماست»

این در حالی است که «جورج یوستیس» وزیر محیط زیست انگلیس گفت که دولت ممکن است در برنامه کاهش محدودیت‌های ناشی از کرونا تاخیر بیندازد. روز یکشنبه، انگلیس بیش از 3000 ابتلای جدید به کرونا را برای پنجمین روز متوالی گزارش کرد.

به گزارش بی بی سی، تصور می‌شود که سویه هندی کرونا معروف به B.1.617.2  نسبت به سویه «کنت» که مسئول افزایش موارد ابتلا در انگلیس در طول زمستان بود، با سرعت بیشتری گسترش یابد. در برخی مناطق از جمله در «بولتون»، «بلکبرن» و «سفتون» در شمال غربی و «بدفورد،» «چلمزفورد» و «کانتربری» در جنوب شرقی انگلیس سویه هندی کرونا باعث شکل گرفتن مبتلایان بیشتری است. در انگلیس هم اینک افراد بالای 30 سال می‌توانند برای گرفتن واکسن کرونا تزریق کنند.

این در حالی است که بر اساس نتایج یک نظرسنجی، مقبولیت دولت انگلیس ظرف دو هفته کاهش قابل توجهی داشته و حدود نیمی از مردم این کشور خواستار استعفای وزیر بهداشت به دلیل  عملکرد نه چندان مناسب در مقابله با کرونا هستند. طبق این نظرسنجی، ۴۴ درصد از انگلیسی‌ها معتقدند «مت هنکاک» وزیر بهداشت انگلیس باید از مقام خود استعفا دهد و در مقابل ۳۰ درصد معتقدند که او باید بر سر کار خود بماند.

مشاور سابق «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس در این باره گفت، وزیر بهداشت انگلیس بارها و بارها درباره وضعیت شیوع کرونا و اقدامات دولت دروغ گفت و باید به خاطر عملکرد ضعیفش اخراج می‌شد.

فرانسه نیز از اعمال محدودیت‌های مسافری از انگلیس به مقصد این کشور  از بیم شیوع کرونای هندی خبر داد.