دستگیری شهروند آمریکایی به دلیل پیوستن به داعش

رسانه‌های آمریکا گزارش داده‌اند یک شهروند این کشور که قصد پیوستن به گروه تروریستی داعش داشته دستگیر شده است.

دادستان‌های فدرال می‌گویند «الوین هانتر بورن ویلیامز» ۲۰ ساله قصد عزیمت به مصر از «فرودگاه بین‌المللی سیاتل-تاکوما» داشت که در یکی از گیت‌های خروجی بازداشت شد. 

ویلیامز بعد از دستگیری پذیرفته با مأموران سرویس اف‌بی‌آی صحبت کند. او در بازجویی‌ها گفته قصد داشته در داعش به عنوان مسئول اعدام یا مسئول تیربار فعالیت کند.

ویلیام به مأموران اف‌بی‌آی گفت: «فرقی نمی‌کند شما با من چکار کنید. من برای کارم پاداش دریافت می‌کنم. من می‌خواهم بمیرم. ما مرگمان را از زندگی شما بیشتر دوست داریم.»

ویلیامز به تلاش برای ارائه کمک‌های مادی به یک سازمان تروریستی خارجی متهم شده است. دادستان‌های فدرال می‌گویند چنانچه او مجرم شناخته شود به تحمل حداکثر ۲۰ سال حبس محکوم خواهد شد.

پایگاه خبری ای‌بی‌سی گزارش داده این شهروند سیاتل روز سه‌شنبه به صورت ویدئویی در دادگاه حاضر شده و برای رسیدگی بیشتر به پرونده‌اش برای او قرار بازداشت صادر شد.

دادستان‌های فدرال می‌گویند فدرال اولین بار زمانی که ۱۶ سال داشت به دوستانش گفته بود قصد پیوستن به داعش را دارد و به همین دلیل، نخستین بار در آن زمان توسط اف‌بی‌آی تحت نظر قرار گرفته بود.

تحقیقات اولیه حاکی است او نوامبر ۲۰۲۰ به گروه داعش سوگند وفاداری یاد کرده و قصد داشته به فعالیت‌های این گروه تروریستی در خارج از مرزها ملحق شود.

از زمان آغاز جنگ در سوریه شمار زیادی از شهروندان کشورهای غربی برای پیوستن به گروه‌های تروریستی و افراطی روانه این کشور و عراق شده‌اند.

منابع اطلاعاتی غربی گزارش داده بودند بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ شمار شهروندانی که برای جنگ در سوریه روانه این کشور می‌شدند قابل نادیده گرفته شده بود، اما در سال ۲۰۱۴، با قدرت گرفتن گروه‌های تروریستی داعش و «جبهه‌النصره» تعداد این پیکارجویان به طور مرتب افزایش یافت.

«دیده‌بان حقوق بشر سوریه» که از گروه‌های نزدیک به معارضان سوریه است گزارش داده تا ماه مه ۲۰۲۰ بیش از ۶۵ هزار پیکارجوی خارجی در سوریه کشته شده‌اند.

شمار افرادی که از آمریکا در صفوف گروه‌های تروریستی جنگیده‌اند مشخص نیست. اکتبر ۲۰۲۰ وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد با موفقیت ۲۷ شهروند آمریکایی را از عراق و سوریه به کشور بازگردانده است.