دموکراسی در بحران قرار گرفته است

« باراک اوباما »، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا در مصاحبه‌ای با سی‌ان‌ان درباره ورود دموکراسی در آمریکا به مرحله بحران و اضمحلال هشدار داد.

پایگاه خبری «ووکس» نوشته همزمان با آنکه حزب جمهوریخواه‌ با برگزاری انتخابات آزاد و منصفانه سر جنگ برداشته، باراک اوباما درباره اضمحلال دموکراسی آمریکا هشدار داده است.

اوباما در مصاحبه‌ای که عصر دوشنبه از شبکه خبری سی‌ان‌ان پخش شد گفت: «همه ما در کسوت شهروند باید بدانیم که حرکت به سمت آمریکایی غیردموکراتیک در یک گام اتفاق نخواهد افتاد. چنین اتفاقی، در چند مرحله رخ خواهد داد.»

رئیس‌جمهور سابق آمریکا در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه آیا حمله هواداران دونالد ترامپ در روز ۶ ژانویه به ساختمان کنگره و تلاش‌های جمهوری‌خواهان برای مشروعیت‌زدایی از انتخابات او را به این نتیجه رسانده که دموکراسی آمریکا وارد مرحله بحران شده گفت که او از این بابت نگران است.

وی تصریح کرد: «فکر می‌کنم هنگامی که یکی از احزاب سیاسی اصلی ما از تفکری دربار دموکراسی که حتی ۵ یا ۱۰ سال پیش هم غیرقابل درک و غیرقابل پذیرش بود دفاع می‌کند باید نگران بود.»

باراک اوباما در بخش دیگری از این مصاحبه با انتقاد از انتخابات روسیه به تلویح تأیید کرد که منظور او از دموکراسی، هر نوع انتخاباتی هم نیست.»

مجری سی‌ان‌ان از اوباما پرسید: «دموکراسی همیشه در کودتای نظامی نمی‌میرد.» اوباما در پاسخ به او گفت: «بله.»

مجری سی‌ان‌ان در ادامه گفت: «دموکراسی در صندوق رأی هم می‌میرد.» اوباما در پاسخ گفت: «دقیقاً درست است. ولادیمیر پوتین هم با رأی اکثریت مردم روسیه انتخاب می‌شود اما هیچ‌کدام از ما ادعا نمی‌کنیم که ما خواستار این نوع دموکراسی هستیم.»

پایگاه ووکس‌نیوز نوشته این اظهارات اوباما را باید زنگ هشداری برای همه کسانی در نظر گرفت که معتقدند خروج دونالد ترامپ از قدرت در ژانویه به تهدید موجودیتی علیه دموکراسی آمریکا خاتمه داده است.

«دونالد ترامپ» بعد از شکست در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در نوامبر ۲۰۲۰ ادعای تقلب گسترده توسط دموکرات‌ها را مطرح کرد و ده‌ها شکایت در ایالت‌های مختلف از روند برگزاری انتخابات تنظیم کرد که تقریباً همه آن‌ها بی‌نتیجه ماندند.

او سرانجام روز ۶ ژانویه، همزمان با شمارش آرای الکترال در کنگره از هوادارانش خواست به سمت ساختمان کنگره راه‌پیمایی کنند. هواداران ترامپ در آن روز به ساختمان کنگره حمله کردند که در نیتجه آن چند نفر کشته و زخمی شدند.

به رغم گذشت چند ماه از آغاز ریاست‌جمهوری جو بایدن در آمریکا، نتیجه نظرسنجی مشترک رویترز و موسسه «ایپسوس» نشان می‌دهد اکثر جمهوری‌خواهان دونالد ترامپ را «رئیس‌جمهور واقعی» این کشور می‌دانند و از نظر آن‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری سال گذشته این کشور تقلب شده است.

اخیراً نمایندگان جمهوری‌خواه در مجلس سنا با طرحی که خواستار ایجاد یک کمیسیون مستقل برای تحقیق در خصوص این حمله بود مخالفت کرده و از تصویب آن جلوگیری کردند. برخی از کارشناسان و تحلیلگران، عدم تصویب این طرح را نشانه‌های از اثرگذاری ماندگار ترامپ بر سپهر سیاسی آمریکا حتی بعد از خروج از قدرت عنوان کرده‌اند.

«چاک شومر»، رهبر دموکرات‌ها در مجلس سنا بعد از این رأی‌گیری گفت: «همه می‌دانیم چه خبر است. جمهوری‌خواهان سنا تصمیم گرفتند از "دروغ بزرگ" دفاع کند چون واهمه دارند هر چیزی که ممکن است دونالد ترامپ را سرخورده کند به آنها از لحاظ سیاسی ضربه می‌زند.»

این رأی‌گیری و اظهارات شومر، همراستا با تحلیل‌هایی است که قبل از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا اعتقاد داشتند «دونالد ترامپ» ممکن است در اثر باخت در انتخابات از عرصه قدرت کنار رود، اما «ترامپیسم» بر جا خواهد ماند.