پیام نتانیاهو برای «محمد بن زاید»

 رسانه‌های اسرائیلی خبر دادند بنیامین نتانیاهو در گفتگویی تلفنی با محمد بن زاید برای دولت امارات متحده در تصدی کرسی غیر دائم شورای امنیت آرزوی موفقیت کرده و ابراز امیدواری کرد امارات هم به جرگه مدافعان اسرائیل در شورای امنیت بپیوندد.

نتانیاهو در این گفتگو دستیابی امارات متحده عربی به یکی از کرسی‌های شورای امنیت را به نفع قدرت‌های اعتدال گرا در منطقه توصیف کرد و ابراز اطمینان کرد امارات متحده عربی یکی از موانع تصویب قطعنامه‌های ضد اسرائیلی در این شورا خواهد بود و به همین دلیل در اسرائیل هم این دستآورد امارات جشن گرفته شد.

به نوشته رسانه‌های اسرائیلی از جمله تایمز آو اسرائیل، نتانیاهو به شکل تلویحی به محمد بن زاید نسبت به تکرار اقدام تونس در  شورای امنیت هم که بعد از جنگ 11 روزه مواضع ضد اسرائیلی گرفته بود، هشدار داد.

پیش از نتانیاهو ، گلعاد اردان سفیر اسرائیل در سازمان ملل متحد هم به مسئولین اماراتی تبریک گفته بود.

این درحالی است که یک رسانه عبری زبان از همکاری تنگاتنگ اسرائیل و امارات متحده عربی در جنگ 11 روزه پرده برداشت و خبر داد امروز ابوظبی یکی از مهمترین مشاوران اسرائیل در زمینه پیشبرد مذاکرات مبادله اسرا با حماس محسوب می‌شود.

به اعتقاد رسانه‌های اسرائیلی، محمد بن زاید موفق شد نتانیاهو را قانع کند تا از امضای توافقنامه زودهنگام مبادله اسرا با حماس امتناع کند چون از دیدگاه ابوظبی این کار می‌تواند به تقویت جایگاه این گروه مبارز فلسطینی در صحنه فلسطین و جهان عرب کمک کند.

 به نوشته این رسانه‌ها، همین امر باعث شد تا نتانیاهو به هیئت اسرائیلی دستور دهد فورا قاهره را ترک کند در حالی که طرف مصری تاکید کرده بود مذاکرات به نقاط مثبت قابل توجهی رسیده است.

گفتنی است برخی از فعالان فضای مجازی مخالف دولت امارات متحده عربی اعلام کردند ، علاوه بر اسرائیل، امارات متحده عربی هم فشارهای زیادی را بر عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر جهت منع ورود مواد ساختمانی به نوار غزه وارد کرده است تا حماس از پافشاری بر خواسته‌های خود در مبادله اسرا دست بردارد.