منابع مالی داعش از کجا تامین می‌شود؟

 یک منبع امنیتی عراقی اعلام کرد که یک انفجار کاروان لجستیک ائتلاف بین المللی در عراق را هدف قرار داد.

این منبع اعلام کرد که کاروان لجستیک ائتلاف آمریکایی در جاده بغداد به سوی صلاح الدین در شمال پایتخت عراق، هدف قرار گرفته است.

یک کاروان پشتیبانی ائتلاف آمریکا در حالی در جاده صلاح الدین مورد حمله قرار گرفت که قبل از آن هم رسانه‌های عراقی از هدف قرار گرفتن کاروان لجستیک ارتش آمریکا در استان‌های بابل ، ناصریه ، دیوانیه و سماه عراق خبر داده بودند.

هنوز هیچ طرفی مسئولیت این حملات را بر عهده نکرفته است.

حملات راکتی و انفجار در مسیر کاروان‌های تدارکاتی و پشتیبانی ائتلاف بین المللی و آمریکایی‌ها از چندی قبل در عراق تشدید شده و همچنان ادامه دارد.

عراقی‌ها طبق مصوبه مجلس این کشور که دی ماه 98 به تصویب پارلمان رسید مخالف جدی ادامه اشغالگری نیروهای بیگانه هستند.

این در حالی است که وزارت خارجه آمریکا اخیرا اعلام کرد واشنگتن بیش از 3 میلیون دلار پاداش برای اطلاعات در مورد حملات علیه آمریکایی‌ها در عراق تعیین کرده است.

تعلل دولت در اجرای توافق اخراج نظامیان آمریکایی از عراق

از سوی دیگر «عباس العرداوی» کارشناس امور امنیتی عراقی اعلام کرد که دولت الکاظمی مهمترین توافق یعنی اخراج نظامیان آمریکایی را انجام نداده است.

وی افزود: دولت به وعده‌های خود عمل نکرده است و توافقات سیاسی که با آن هنگام تشکیل این دولت شده بود و مهمترین آن بیرون راندن نظامیان آمریکایی از عراق و حفظ حاکمیت عراق از دخالت خارجی بود را اجرایی نکرده است.

العرداوی تاکید کرد: دولت به وعده‌های خود در قبال ملت عمل نکرده است و در راستای تعلل در زمینه خروج نظامیان آمریکایی حرکت می‌کند.

وی افزود: عدم اخراج نظامیان آمریکایی بر امنیت و حاکمیت عراق تاثیر دارد و این خطرناک است.

نبرد کنونی نبرد اطلاعاتی است

«قاسم الاعرجی» مشاور امنیت ملی عراق در نشست هیئت ملی هماهنگی اطلاعاتی که با حضور اعضای این هیئت برگزار شد، گفت: نبرد کنونی نبرد اطلاعات است.

وی افزود: باید با دقت و جدیت تمام، تحرکات داعش کشف و ضربات پیشدستانه به آن، قبل از انجام هرگونه اقدام جنایتکارانه‌ای وارد شود.

الاعرجی ضمن تمجید از تلاش‌های دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی این کشور، بیان کرد: جنایکارانی که جنایت «اسپایکر» را رقم زدند، باید تحت تعقیب قرار گیرند و به چنگال عدالت سپرده شوند تا به سزای اعمالشان برسند.

حمله داعش به دکل‌های انتقال برق در نینوا

تروریست‌های تکفیری داعش با بمب دکل‌های انتقال برق را در استان نینوا هدف قرار دادند.

یک منبع امنیتی عراقی اعلام کرد: تروریست‌های داعش دو دکل برق را در نزدیکی روستای «عمرکان» واقع در ناحیه «النمرود» در استان نینوا هدف قرار دادند که خسارات زیادی به این دو دکل برق وارد شد.

منبع عراقی بیان کرد: این دومین حمله ظرف کمتر از یکماه است.

منابع تامین مالی داعش

«صادق الحسینی» سخنگوی محور دیالی حشد شعبی عراق اعلام کرد: داعش طی سال‌های گذشته در برخی مناطق در دیالی برای تامین مالی به ابزارهایی مانند ربودن، باج گیری و سرقت روی آورده است و منابع مالی خود را از داخل عراق تامین می‌کند.

وی افزود: حضور حشد شعبی نتایج مثبتی در بستن راه‌های امداد رسانی به داعش داشته است.

الحسینی تاکید کرد: در مناطقی که حشد شعبی حضور دارد، داعشی‌ها دیگر نمی توانند مالیاتی را وضع کنند یا غیرنظامیان را بربایند.

وی افزود: داعش بر حمایت خارجی تکیه کرده است. اخیرا برخی حامیان مالی و لجستیکی داعش دستگیر و تحت بازجویی هستند.

الحسینی گفت: قطع حمایت مالی داعش در تضعیف هسته‌های خفته آن نقش بسزایی داشته است. تمام تلاش حشد شعبی خشکاندن منابع مالی و تلاش برای کشف راههای حمایت مالی خارجی از این گروه تروریستی است زیرا بسیار خطرناک و پیچیده است.

چشم طمع ترکیه به موصل و کرکوک

«احمد الشریفی» از کارشناسان امور امنیتی عراقی به چشمداشت ترکیه به موصل و کرکوک اشاره کرد و طرح آنکارا طی دو سال آتی را تلاش برای ضمیمه کردن این دو به اراضی ترکیه دانست.

وی به عملیات‌های نظامی ترکیه در عمق عراق به بهانه حضور عناصر «پ ک ک» اشاره کرد و هدف اصلی این حملات را الحاق کرکوک و موصل عراق به ترکیه دانست.

وی گفت: ترکیه طی دو سال آتی به دنبال سیطره بر موصل و کرکوک و بخش‌هایی از سوریه و اراضی نزدیک به چین به بهانه حمایت از اقلیت‌ها برخواهد آمد و این طرح خطرناکی است.

هدف قرار دادن یک خودرو  در سلیمانیه

شبکه تلویزیونی «روداو» گزارش داد که جنگنده‌های ارتش ترکیه، یک خودرو را در نزدیکی شهرک «هلشو» واقع در منطقه «پشدر» از توابع استان سلیمانیه هدف قرار داده و منهدم کرده‌اند.

«بکر ویسی» بخشدار «هلشو» در این مورد به روداو گفت که تعداد سرنشینان این خودرو بیش از 4 نفر بوده که 4 تن جان باخته و از سرنوشت دیگر سرنشین‌ها اطلاعی در دست نیست و هویت جان باختگان نیز مشخص نشده است.

روداو در این خبر اشاره کرده که رسانه‌های ترکیه گزارش داده اند که در این بمباران 5 نیروی «پ ک ک»در این خودرو هدف قرار گرفته‌اند.

محل انفجار این خودرو 121 کیلومتر از مرزهای ترکیه و اقلیم، فاصله داشته و جزو راه‌های ارتباطی پر تردد منطقه است و آتش سوزی وسیعی در پوشش گیاهی این منطقه روی داده و تخمین زده می‌شود که دست کم 40 هکتار از اراضی کشاورزی و پوشش گیاهی منطقه آتش گرفته و سوخته است.

«علی قادر» سخنگوی نیروهای امدادی منطقه «هلشو» نیز اعلام کرده و اجساد قربانیان در خودرو به طوری سوخته که قابل شناسایی نیست.

تقویت امنیت مرز عراق و سوریه

نیروهای امنیتی عراق برای دومین هفته پیاپی، اقداماتی برای تقویت امنیت مرزهای غربی کشور با سوریه در استان الانبار و نینوا، شامل استقرار یگان‌های بیشتر، نصب برج دیدبانی و دوربین‌های نظارتی و حفر خندق‌های جدید انجام دادند.

به گفته منابع نظامی عراقی در بغداد، این اقدامات جدید در مرزها در حالی انجام می‌شود که طی هفته‌های گذشته عناصر گروه تروریستی داعش با سوء استفاده از وضعیت آب و هوایی و کاهش دید در منطقه مرزی سعی در ورود از سوریه به خاک عراق را داشتند.

منابع مذکور تاکید کردند که اقداماتی نظیر استقرار یگان های جدیدی از ارتش و مرزبانی، حفر خندق‌های طولانی، نصب برجک‌های دیدبانی، دوربین‌های دید در شب علاوه بر نصب سیم خاردار و علائم هشدار دهنده صورت گرفته است.

روز گذشته «تحسین الخفاجی»، سخنگوی فرماندهی ستاد عملیات مشترک درباره عملیات تامین مرزها گفت این عملیات ادامه دارد و نتایج مطلوبی در پی داشته است. وی گفت: دوربین‌های حرارتی و برج‌ها تاثیر خود در نظارت و تعقیب تروریست‌ها را ثابت کرده است و نیروهای امنیتی توانسته‌اند به واسطه این اقدامات، گروه‌های تروریستی و راه‌های نفوذ آنها به عراق را پیگیری کنند.

«یحیی رسول»، سخنگوی نظامی مصطفی الکاظمی نخست وزیری عراق هم هفته گذشته گفته بود نخست وزیر دستور کنترل مرزها با سوریه و نصب دوربین‌های حرارتی و تقویت یگان‌های نظامی را داده است.

همزمان با این اقدامات، «جمعه عناد»، وزیر دفاع عراق از مقر لشکر 15 ارتش عراق در غرب استان نینوا در مرزها با سوریه، بازدید کرد.

استان الانبار در غرب عراق یکی از خطرناک‌ترین استان های عراق است که از دست گروه تروریستی داعش آزاد شده است اما وضعیت جغرافیایی آن با توجه به مساحت زیاد صحرایی و نوار مرزی با سوریه اوضاع شکننده امنیتی را به وجود آورده است که این امر موجب تسهیل ورود داعش از سوریه به عراق و انجام عملیات می‌شود.

داعش از طریق ربودن، انفجار یا حمله به یکی از مراکز امنیتی می‌خواهد حضور خود را ثابت کند. مقامات امنیتی در الانبار همواره اعلام می‌کنند که طی عملیات تعقیب عناصر داعش شماری را کشته و یا دستگیر کرده‌اند اما شکاف‌های مرزی و تونل‌های مخفی موجب تسهیل بازگشت عناصر داعش و آمد و شد مجدد آنها می‌شود.

گروه تروریستی داعش هنوز با استفاده از شکاف‌های مرزی، وارد خاک عراق می‌شود و به فعالیت خود ادامه می‌دهد.