آغاز نشست دوم سران آمریکا و روسیه

منابع خبری از ادامه مذاکرت روسای جمهور روسیه و  آمریکا در سوئیس  درعصر چهارشنبه به وقت تهران  به دنبال یک وقفه برای استراحت خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری «رویترز» به نقل از خبرگزاری «تاس» «دیمتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین گفت که دومین دور از مذاکرات بین « ولادیمیر پوتین » رئیس جمهور روسیه و «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا شروع شد.

 این در حالی است که این دو در بعد از ظهر چهارشنبه به وقت تهران اولین دور از مذاکرات را برگزار کردند. پسکوف در این باره نیز گفت که دور اول مذاکرات حدود 2 ساعت طول کشید.

خبرگزاری «آسوشیتدپرس» نیز در این زمینه گزارش داد که بایدن در نشست نخست به پوتین گفت، همیشه بهتر است که دیدار رو در رو برگزار شود.

این دو آخرین بار یک دهه پیش با یکدیگر ملاقات داشتند. رئیس‌جمهور آمریکا قرار است بعد از این نشست در نشست خبری بدون حضور پوتین درباره آن صحبت کند.  رئیس‌جمهور سوئیس پیش از دیدار آن‌ها، به صورت جداگانه از هر دو نفر استقبال کرد و در حالی که بین این دو رئیس‌جمهور ایستاده بود ورود آن‌ها به «شهر صلح» را خوش‌آمد گفت.

پوتین پس از ورود به «ویلا لا گرانژ» محل نشست، ابراز امیدواری کرد نشست با بایدن «مثمرثمر» باشد.

پیش از این نیز «ولادیمیر شیزوف» نماینده دائم روسیه در اتحادیه اروپا در واکنش به اخباری در خصوص دیدار رؤسای جمهور روسیه و آمریکا گفته بود که نباید انتظار معجزه از دیدار پوتین و بایدن داشت.

اخیراً پوتین و بایدن با یکدیگر تلفنی صحبت کردند و در این تماس رئیس‌جمهور آمریکا به همتای روس خود پیشنهاد داد به صورت حضوری در ماه‌های آتی دیداری داشته باشند.

از زمان روی کار آمدن بایدن به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا، تنش‌ها میان واشنگتن و روسیه در خصوص طیفی از موضوعات از جمله اتهام‌زنی واشنگتن به مسکو در خصوص تلاش برای مداخله در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و همچنین حمله سایبری به نهادهای دولتی و امنیتی آمریکا تشدید شده است.

دولت بایدن همچنین تحریم‌های جدیدی را علیه مسکو به بهانه نقش این کشور در حمله سایبری به نهادها و سازمان‌های دولتی و امنیتی آمریکا وضع کرده و مدعی است که دولت روسیه در مسموم کردن «الکسی ناوالنی» یکی از چهره‌های مخالف «ولادیمیر پوتین» نقش داشته که البته دولت روسیه تمامی این اتهامات را بی‌اساس خوانده است.