اعدام جوانان عربستانی جزئی از ظلم تاریخی و ریشه دار رژیم سعودی

 معن علی الجربا، مخالف رژیم سعودی و دبیر کل جنبش "الکرامه" با اشاره به اعدام مصطفی درویش جوان عربستانی توسط مقامات عربستان سعودی به تحلیل ابعاد این واقعه تلخ در این کشور پرداخت و گفت: در ارتباط با داستان ظلمی که ساکنان منطقه جزیرة العرب که امروز با عنوان عربستان سعودی شناخته می‌شود با آن روبه رو هستند، باید گفت: این داستان، تاریخی طولانی و ریشه‌ای عمیق دارد.

معن الجربا افزود: گرچه این ظلم تمام مردم عربستان، تمام مذاهب و طوایف و گروه‌های ساکن در عربستان را شامل می‌شود، اما متأسفانه برادران شیعه سهم بزرگتری از این ظلم شامل حالشان شده است.

این کارشناس و معارض سعودی ادامه داد: به نظر می‌رسد دلیل این ظلم آن است که رژیم سعودی می‌خواهد با این روند و اجرای اعدام‌های غیرقانونی و دیگر اقدامات، برخی پیام‌های سیاسی را به کشور‌های منطقه و جهان ارسال کند، اما این بسیار زشت، ننگین و شرم آور است که این پیام‌ها به حساب ساکنان منطقه جزیرة العرب و به ویژه نوجوانان و جوانانی ارسال شود که امید داریم انشالله فلسطین و مسجدالاقصی به دست آن‌ها آزاد شود.

او گفت: امروز جوانان نزدیک به هفتاد درصد جمعیت منطقه جزیرة العرب را تشکیل می‌دهند؛ از این رو واضح است که نظام سعودی می‌کوشد تا این جوانان را که سرمایه امت اسلامی، عربی و مسئله فلسطین هستند، سرکوب کند.

معن الجربا اضافه کرد: بنابراین وظیفه همه ماست تا در برابر این پروژه فتنه انگیز که رژیم سعودی برای ترویج آن تلاش می‌کند، بایستیم و در این مسیر اولا بر خدا و ثانیا بر خودمان اتکا داشته باشیم و به هیچ وجه به جامعه منافق بین الملل و سازمان‌های ضعیف حقوقی بین المللی که جز صدور بیانیه کار دیگری نمی‌کنند، دلخوش نباشیم.

این معارض سعودی تصریح کرد: امروز نظام سعودی می‌کوشد تا جنایت را در کل جامعه به ویژه مناطق شیعه نشین بسط دهد تا اقدامات تروریستی و احکام ظالمانه و ستمکارانه خود را علیه شهروندان عربستانی و به ویژه برادران شیعه و خاصه نوجوانان و جوانان توجیه کند؛ بنابراین یکبار دیگر تأکید می‌کنم که تنها راه این است که با وحدت و همبستگی مقابل این فتنه بایستیم و شراره‌های آن را که رژیم برای پخشش در تمام کشور تلاش می‌کند، خاموش کنیم.

پیش از این وب سایت خبری «عربستان لیکس» اعلام کرده بود، فعالان حقوق بشر گفته‌اند با اینکه مقامات سعودی سال گذشته ادعا کردند که اعدام افراد را به دلیل ارتکاب جرم‌های کوچک متوقف کرده اند، اما بیش از ۴۰ نوجوان فقط به دلیل شرکت در تجمعات طرفدار آزادی در سال ۲۰۱۱ به اعدام محکوم شدند.

 این گزارش کمتر از یک هفته پس از اعدام مصطفی بن هاشم بن عیسی آل درویش، نوجوان مسلمان شیعه به اتهام شرکت در یک اعتراض ضد آل سعود منتشر شده است. سازمان عفو بین الملل اعلام کرده است که از مصطفی به اجبار و زیر شکنجه اعتراف گرفته اند. او اعترافات خود را در دادگاه پس گرفته بود.

استان قطیف از فوریه ۲۰۱۱ صحنه تظاهرات مسالمت آمیز بوده است. معترضین خواستار اصلاحات، آزادی بیان، آزادی زندانیان سیاسی و پایان دادن به تبعیض اقتصادی و مذهبی علیه این منطقه نفت خیز هستند. این اعتراضات با برخورد شدید آل سعود روبرو شده است و نظامیان اقدامات امنیتی را در سراسر این استان افزایش داده اند.