ادعای ژاپن در خصوص چین

گارد ساحلی ژاپن شنبه مدعی رخنه چهار فروند شناور چین به آب‌های ساحلی ادعایی خود شد.

 به گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک» گارد ساحلی ژاپن مدعی شد که چهار فروند شناور چینی بعد از نزدیک شدن به 4 فروند قایق ماهی گیری ژاپنی  در جزایر «سناکاکو» در دریای چین شرقی و هشدار گارد ساحلی ژاپمن، منطقه را ترک کردند. گارد ساحلی ژاپن زمان وقوع این حادثه را حوالی ساعت 12 ظهر به وقت محلی اعلام کرد.

گارد ساحلی ژاپن مدعی شده که این بیست و دومین رخنه کشتی‌های چینی  به حریم دریایی این کشور  در منطقه جنوب اوتوسرجیماست. این  حادثه در حالی اتفاق افتاد که ژاپن، چین و استرالیا روز جمعه یک توافقنامه تجاری منعقد کردند.

چین تاکنون واکنشی به این ادعای ژاپن نشان نداده است. این کشور ادعای مالکیت ژاپن بر این منطقه را به رسمت نمی‌شناسد و این جزایر را «دیائو» می نامد. اختلاف این دو کشور در زمینه مالکیت براین جزایر به اوائل قرن نوزدهم میلادی باز می‌گردد. این جزایر بعد از خاتمه جنگ جهانی دوم توسط آمریکا اشغال شد، اما در سال 1972  به ژاپن تحویل داده شد.

ژاپن همواره مخالف حضور کشتی‌های چینی نزدیک این جزیره است و آن‌را غیر قابل پذیرش خوانده است. دراین ماجرا نیز دولت‌های آمریکا همواره از ادعای تمامیت ارضی ژاپن بر این جزایر حمایت کرده‌اند.

جزایر سنکاکو به خطوط بین‌المللی کشتی‌رانی نزدیک هستند و از لحاظ ذخایر و حقوق ماهی‌گیری و داشتن منابع بالقوه نفت و گاز اهمیت فراوانی دارند. مالکیت بر این جزایر، همواره باعث تنش در روابط چین و ژاپن و روابط تایوان و ژاپن بوده‌است.

چندی قبل نیز منابع رسانه‌ای از تنش دریایی توکیو و پکن در نزدیکی آب‌های جزایر مورد مناقشه در دریایی چین شرقی و اعتراض ژاپن به چین خبر دادند.

نیروی دریایی ارتش چین هفته گذشته  از برگزاری رزمایش عظیم در منطقه با استفاده از انبوهی از سلاح و مهمات جنگی خبر داد.  در این رزمایش  که در واکنش به رزمایش ژاپن با آمریکا  بود جنگنده‌های چین اهداف دریایی را با مهمات واقعی  مورد حملات سنگین خبر دادند و بدین وسیله  توانایی حملات دقیق به اهداف دریایی را افزایش دادند. چین به شدت مخالف همکاری نظامی ژاپن و آمریکا در منطقه است و این گونه اقدام‌ها را تحریک آمیز می‌داند.