پایان امپراتوری آمریکا با بازگشت تایوان به چین

 روزنامه اینترنتی رأی الیوم با اشاره به تشدید جنگ سرد بین آمریکا و چین بر سر تایوان و پدیده فرار خلبانان هواپیما‌های جنگی و حتی مسافربری تایوانی به چین به علت بی اعتمادی به آینده تایوان نوشت سیطره چین بر تایوان یک احتمال قوی در سال‌های آینده و به معنای پایان امپراتوری آمریکا ست.

این روزنامه در سرمقاله امروز (دوشنبه) خود ضمن پرداختن به پدیده فرار خلبانان تایوانی و پناهنده شدن آنان به چین افزود: دولت جو بایدن رئیس جمهور دمکرات آمریکا به رویارویی با نفوذ فزاینده چین در منطقه شرق آسیا اهمیت فوق العاده‌ای قائل است به همین سبب این روز‌ها برای تأسیس یک ائتلاف نظامی تحت رهبری اش با مشارکت انگلیس، فرانسه، ژاپن، آلمان، استرالیا و هند برای مقابله با این نفوذ در اقیانوس‌های هند و آرام تلاش می‌کند و کارشناسان امور راهبردی پیش بینی می‌کنند تایوان نقطه اصلی اصطکاک و عاملی باشد که جنگ سوم جهانی را در صورت ادامه و وخیم شدن جنگ سرد کنونی، کلید خواهد زد.

شی جین پینگ، رئیس جمهور چین در سخنرانی خود در کنگره ملی نمایندگان خلق در مارس گذشته بر اصل چین واحد و رویارویی با هرگونه رویکرد جدایی طلبانه تسای انگ وین، نخست وزیر تایوان که به تازگی برای دور سوم نخست وزیری پیروز شده است تأکید کرد این در حالی است که بایدن از استقلال تایوان حمایت و دولتش تلاش می‌کند به تایوان هواپیما‌ها و سامانه‌های موشکی چند میلیارد دلاری بدهد و از دولت تایوان برای تولید و ارتقای صنعت هواپیمای جنگنده «اف. اس‌ای تایگر آی آی» حمایت می‌کند به طوری که تایوان تاکنون ۳۰۰ فروند از این نوع جنگنده‌ها را ساخته است.

آنچه که بر نگرانی دولت بایدن از بابت افزایش نفوذ چین در منطقه شرق آسیا و دریای چین می‌افزاید گمانه زنی‌های برخی مطالعات راهبردی آمریکایی درباره اقدام چین به الحاق تایوان نهایتاً تا سال ۲۰۲۷ میلادی است و اگر لازم باشد حمله نظامی و مقدمه سازی برای این تهاجم با اعزام جنگنده و بمب افکن‌های دارای توان هسته‌ای است تا وارد حریم هوایی تایوان شوند.

نشریه تخصصی نظامی میلیتاری ووچ فاش کرد پدیده جدا شدن خلبانان تایوانی با هواپیما‌های جنگنده شان و پناهنده شدن آنان به چین افزایش یافته است و جای شگفتی است خلبانی که در شرکت خطوط هواپیمایی مسافربری تایوان کار می‌کند با هواپیمای جامبو به پکن گریخته - و به نوشته این نشریه در شماره اخیرش- خواستار پناهندگی سیاسی شده است.

این جدا شدن‌ها بازتابی از یأس و نگرانی حاکم بر تایوان است و ما الان به نقل از همین نشریه نقل می‌کنیم که این وضع ناشی از بی اعتمادی به آینده تایوان و افزایش قدرت نظامی چین است که از پشتوانه اقتصادی قوی برخوردار است و تا پنج سال آینده در اقتصاد در رتبه اول قرار خواهد گرفت.

سران چین دو سال پیش رویکرد‌های جدایی طلبان دمکراتیک را در جزیره هنگ کنگ که قبلا مستعمره انگلیس بود کنترل کردند و اکنون به سمت مهار چنین رویکردی در تایوان حرکت می‌کنند و در تلاشند یک ائتلاف چهارجانبه چینی-روسی-کره شمالی و ایرانی تشکیل دهند تا با ائتلاف جدید آمریکا که در حال تأسیس است مقابله کنند.

اگر آتش رویارویی آمریکا و چین شعله ور شود احتمال پیروزی آمریکا به نظر می‌رسد محدود باشد نه به خاطر اینکه چین زرادخانه بسیار پیشرفته‌ای از ناو‌های هواپیمابر و زیردریایی‌ها و موشک‌های نقطه زن بسیار پیشرفته فراهم کرده است بلکه به خاطر اینکه در حوزه جغرافیایی چین می‌جنگد و آمریکا در جنگهایش در شرق آسیا پیروز نشده است و در ویتنام متحمل شکست بزرگی شد.

سیطره چین بر تایوان یک احتمال قوی در سال‌های آینده است و به معنای پایان امپراتوری آمریکا خواهد بود درست همانند اتقاقی که در جنگ سوئز رخ داد و به امپراتوری انگلیس که خورشید هرگز در آن غروب نمی‌کرد، پایان داد.