بهانه آمریکا برای حمله به چین

 ژنرال «کوین اشنایدر» فرمانده نیروهای آمریکا در ژاپن امروز چهارشنبه در یک نشست خبری گفت به زودی فشارها بر ژاپن و تنها شریک نظامی آن، آمریکا، با پایان یافتن ممنوعیت صید فصلی ماهی در اواسط اوت، افزایش خواهد یافت.

اخبار بین الملل- او در توضیح این سخنان گفت در پی پایان این ممنوعیت چینی‌ها، ترول‌های ماهیگیری آن‌ها با همراهی ناوهای گارد ساحلی و نیروی دریایی ارتش آزادی‌بخش خلق در آب‌های اطراف جزایری که نزدیک تایوان واقع شده‌اند، حضور خواهند یافت.

اشنایدر افزود: ایالات متحده بر تعهد خود در کمک به دولت ژاپن در خصوص این وضعیت در جزایر «سن‌کاکو» ثابت قدم است. این (حمایت) ۳۶۵ روز سال، ۲۴ ساعت روز و ۷ روز هفته خواهد بود.

به گزارش «بلومبرگ»، این مقام نظامی در نشست ویدئویی با خبرنگاران، از کلمه سن‌کاکو که در ژاپن برای اطلاق به جزایر مورد مناقشه به کار می‌رود، استفاده کرد. در چین این جزایر «دیائویو» خوانده می‌شوند.  

او در ادامه مدعی شد: پکن از طریق ارتش خلق چین به اقدامات تهاجمی و بدخواهانه در دریای چین شرقی و جنوبی ادامه می‌دهد. در دریای چین جنوبی آن‌ها به آزار شرکا، همسایگان و دیگران که ادعاهای قانونی در خصوص سرزمین‌ها، جزایر و ویژگی‌های آن‌ها دارند، ادامه می‌دهند.

مناطق مورد منازعه در دریای چین جنوبی مورد ادعای پنج کشور از جمله چین است. در حال حاضر چین بخش عمده‌ای از این مناطق را تحت کنترل خود دارد. چین با ایجاد پایگاه‌های نظامی در جزایر دریای چین به تقویت موضع خود در آن پرداخته است. پکن اعلام کرده که این پایگاه‌های نظامی کاملا دفاعی هستند.

آمریکا اما با ارسال منظم ناوشکن‌ها و ناو هواپیمابرهای خود در تلاش است تا سیطره دریایی چین بر این مناطق مورد منازعه را به چالش بکشد. پکن بارها این اقدام آمریکا را تحریک آمیز توصیف کرده و از آمریکایی‌ها خواسته تا آب‌های منطقه را ترک کنند.