کرزای: آمریکا در افغانستان شکست خورد

حامد کرزای ، رئیس جمهور سابق افغانستان در مصاحبه با گلوبال تایمز گفت، آمریکا و همپیمانانش نمی‌توانند از مسئولیتهایشان در افغانستان مبرا شوند. رئیس جمهور سابق افغانستان با این که تامین امنیت افغانستان و متحد شدن به اسم صلح مسئولیت مردم افغانستان است، موافقت کرد اما گفت: این همچنین مسئولیت آن کشورها به ویژه آمریکا که به اسم آوردن صلح و ثبات به افغانستان آمدند، است.

کرزای تاکید کرد: این صراحتا در حال مشخص شدن است که آمریکا شکست خورده است. او ادامه داد: نه فقط ثبات به افغانستان نیامد، جنگ پایان نیافت و گروه‌های تروریستی جدید سر برآوردند.

کرزاری در تاریخ ۲۰ ژوئن به آسوشیتدپرس گفته بود، میراث آمریکا یک کشور جنگ زده در "فاجعه و فضاحت تمام عیار" است. او گفت: ما به عنوان افغانها همه شکستهایمان را تصدیق می‌کنیم، اما قدرتها و نیروهای بزرگتری که دقیقا برای همین هدف به اینجا آمدند چه می‌شوند؟ آنها در چه حالتی دارند ما را ترک می‌کنند؟ در فاجعه و فضاحت کامل.

او به گلوبال تایمز اظهارکرد که، "شکست آمریکا و همپیمانانش چیزی است که اکنون توضیحش به مردم افغانستان مسئولیت آنهاست و مردم افغانستان تمایل دارند آمریکا مسئولانه افغانستان را ترک کند."

به گفته کرزای، ریشه کن ساختن حملات تروریستی در افغانستان نیازمند درک و همکاری کشورهای همسایه و قدرتهای بزرگ جهانی است. او بیان کرد، چین می‌تواند نقشی بسیار چشمگیر ایفا کند به ویژه اینکه "برای بهتر ساختن روابط میان افغانستان و پاکستان و رفتن به سمت روابط مبتنی بر تعامل متمدنانه بین دو کشور تلاش کند".

کرزای از نقش چین به عنوان "یک بازیگر بسیار سازنده در جهت صلح و ثبات افغانستان" تحسین کرد. او گفت، مردم افغانستان واقعا خواستار آن هستند که چین به کمک به صلح افغانستان با ایجاد پلتفرم مذاکرات بر طبق ابتکار عمل خودش در پکن و همچنین اجرای مشترک ترویکای چین، روسیه و پاکستان ادامه دهد.