پنجره فرصت برای روسیه و آمریکا برای عادی‌سازی روابط باز است

« سرگئی ریابکوف » معاون وزیر امور خارجه روسیه روز سه‌شنبه گفت که شانش عادی شدن روابط آمریکا و روسیه بیشتر از دوره پیش از برگزاری نشست بایدن- پوتین در ژنو بوده و از دست رفتن این فرصت غیرقابل بخشش است.

وی که با مجله «اینترنشنال لایف» صحبت می‌کرد، در پاسخ به سوالی در این باره که آیا پنجره فرصت برای عادی شدن روابط میان آمریکا و روسیه باز شده است، گفت: «من معتقدم که پاسخ بله است».

ریابکوف اضافه کرد: «این فرصت نه تنها وجود دارد بلکه احتمالا بیشتر از دوران پیش از برگزاری نشست (بایدن-پوتین) است و اگر بگذاریم این فرصت از دستانمان برود، بسیار غیرقابل بخشش خواهد بود».

این دیپلمات ارشد روس گفت که مسکو اجرای توافقی را که در نشست ژنو حاصل شده، آغاز کرده است.

«آناتولی آنتونوف» سفیر روسیه در واشنگتن نیز روز شنبه گفت که تلاش آمریکا برای فشار بر روسیه با هدف تسلیم شدن احتمالا ادامه یابد اما با این وجود، روسیه این آمادگی را دارد تا تلاش کند روابط خود را با واشنگتن بر اساس احترام متقابل بهبود بخشد».

وی که با یک رسانه روسی صحبت می‌کرد، در ادامه گفت: «شاید گفتن این موضوع عجولانه باشد که برخی تغییرات اساسی در روابط روسیه و آمریکا پیشتر آغاز شده است».

آنتونوف در ادامه یادآوری کرد که پس از نشست رؤسای جمهور روسیه و آمریکا در ژنو و توافق برای بازگشت سفرا، تنها یک هفته از بازگشتش به واشنگتن می‌گذرد.

پیشتر ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در کنفرانس خبری بعد از دیدار با جو بایدن همتای آمریکایی خود در ژنو سوئیس، از توافق با او درباره بازگشت سفرای دو کشور به پست‌های خود خبر داد.

پوتین در خصوص مسائلی که در این نشست به آنها پرداخت نیز گفت: موضوعات این گفت‌وگو به احتمال بسیار برای همه شناخته شده است، ثبات استراتژیک، امنیت سایبری، درگیری‌های منطقه‌ای، روابط تجاری و ما همچنین درباره همکاری در قطب شمال صحبت کردیم. ایالات متحده و روسیه مسئولیت ویژه‌ای برای ثبات استراتژیک به عنوان قدرت‌های هسته‌ای دارند».