پاسخ چین به اظهارات تحریک‌آمیز مقام ژاپنی درباره تایوان

«ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت امور خارجه چین ، اظهارات روز دوشنبه «تارو آسو» معاون نخست‌وزیر ژاپن درباره تایوان را محکوم کرد.

به نوشته پایگاه اینترنتی شبکه «راشا تودی»، لیجیان در نشستی خبری گفت، اظهارات تارو آسو درباره رزمایش مشترک ژاپن و آمریکا «به بنیان سیاسی روابط چین و ژاپن لطمه وارد کرد».

سخنگوی وزارت امور خارجه چین ضمن محکوم کردن این اظهارات گفت: «هیچکس نباید عزم راسخ، اراده محکم و توان سهمگین مردم چین در قبال حق حاکمیت ملی را دستکم بگیرد».

تارو آسو روز دوشنبه در توکیو مدعی شد، در صورت تهاجم احتمالی چین به تایوان که می‌تواند تهدیدی موجودیتی باشد، ژاپن از حق توسل به دفاع دسته جمعی برخوردار خواهد شد.

اظهارات تارو آسو در حالی مطرح شده که اخیرا روزنامه انگلیسی «فایننشال تایمز» خبر داد، آمریکا و ژاپن در حال برگزاری رزمایش‌های نظامی مشترک برای یک سناریوی احتمالی درگیری با چین بر سر تایوان هستند.

آمریکا، ژاپن و بسیاری دیگر از کشورها رسما خودشان را به اصل «چین واحد» ملزم اعلام کرده‌اند؛ اصلی که طبق آن تایوان به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت شناخته نمی‌شود.

واشنگتن به رغم سیاست اعلامی خود درباره التزام و تعهد به اصل چین واحد، روابط غیر رسمی خود را با تایوان ادامه داده است. آمریکایی‌ها در سال ۱۹۷۹ رسما روابط خود با تایوان را قطع کرده و جمهوری خلق چین را به رسمیت شناختند.

به رغم سیاست اعلامی آمریکا در قبال تایوان، همکاری‌های واشنگتن با این منطقه به ویژه در زمینه فروش انواع تسلیحات ادامه داشته است؛ موضوعی که پکن بارها آن را مداخله در امور داخلی خود و ناقض اصل «چین واحد» خوانده است.

علاوه بر این، ناوهای نیروی دریایی آمریکا ظرف سال‌های اخیر بارها با ادعای حمایت از آزادی ناوبری در آب‌های بین‌المللی، از تنگه تایوان عبور کرده‌اند.