موج سوم کرونا در عراق

​العربی الجدید در گزارشی درباره افزایش آمار مبتلایان به کرونا در عراق آورده است: افزایش قابل ملاحظه شمار مبتلایان به نوع جدید کرونا در عراق و درنوردیدن آمار 9 هزار مبتلا در روز که بالاترین میزان در این کشور از زمان شیوع کرونا محسوب می‌شود، به شدت مقامات بهداشتی عراق و دست اندرکاران امور مربوط به کرونا در این کشور را نگران کرده است به ویژه که شهروندان عراقی بی خیال پروتکل‌های بهداشتی شده‌اند.

«جواد الموسوی» عضو کمیسیون بهداشت و محیط زیست و عضو واحد بحران پارلمان عراق به شدت درباره موج سوم کرونا در این کشور هشدار داده است.

وی بیان کرد: عوارض ویروس کنونی متفاوت با موج اول و دوم کروناست و برخی از بیماران از مشکلات دستگاه گوارشی شکوه می‌کنند و این قبلا وجود نداشت.

 الموسوی به شدت درباره سهل انگاری و اهمال کاری درقبال موج سوم کرونا در عراق هشدار داد و به اقبال ضعیف عراقی‌ها از واکسن اشاره کرد.

وی گفت: استقبالی از واکسن نمی‌شود و مردم می‌ترسند. با وجود اقدامات وزارت بهداشت و آگاهی بخشی در این زمینه و اینکه واکسن خطری ندارد، اما شاهد اقبال ضعیف هستیم.

همزمان« ربی فلاح» از مسئولان وزارت بهداشت عراق اعلام کرد: سهل انگاری شهروندان درباره پروتکل‌های بهداشتی، عامل افزایش شمار مبتلایان به کرونا شده است و احتمال افزایش آمار طی روزهای آتی می‌رود.

وی افزود: عدم توجه شهروندان عامل موج سوم کرونا در عراق است. موج سوم خطرناک‌تر و شدیدتر از موج‌های قبلی خواهد بود و طی روزهای گذشته شاهد افزایش شدید مبتلایان به نوع جدید کرونا بوده‌ایم.

این مقام بهداشتی عراق هم از اقبال ضعیف مردم به واکسن خبر داد و اظهار داشت: تاکنون نیم میلیون نفر واکسن زده‌اند که این آمار کمی در مقایسه با جمعیت 40 میلیون نفری عراق است.

وی افزود: باید شهروندان اقبال بیشتری به زدن واکسن داشته باشند و پروتکل‌های بهداشتی را به دقت رعایت کنند. چرا مردم واکسن نمی‌زنند در حالی که اثر آن ثابت شده است؟ کسانی که دوز نخست واکسن زده‌اند عوارض خطرناکی نداشته‌اند که جان آنرا به خطر اندازد.

ربی فلاح گفت: همه کشورهای دنیا همان واکسنی را زده‌اند که عراقیها می‌زنند و این واکسن مورد حمایت سازمان بهداشت جهانی است.

از سوی دیگر «باسل الحطاب» عضو اتحادیه پزشکان عراق، وزارت بهداشت این کشور را مسئول افزایش شدید شمار مبتلایان به کرونا دانسته است.

وی به العربی الجدید گفت: وزارت بهداشت در اعمال تدابیر پیشگیرانه تردید دارد و این سبب شده است که مردم بی خیال پروتکل‌های مربوطه شوند و گمان کنند که اوضاع عادی است و عروسی و جشن و ختم برگزار کننند. مردم به فاصله گذاری اجتماعی توجهی ندارند و این سبب افزایش شمار مبتلایان شده است.

الحطاب گفت: وزارت بهداشت باید در اقدامات خود سختگیری و جدیت بیشتری داشته باشد. وزارت بهداشت مسئولیت خطیری دارد و باید که اقدامات را به شکل صحیح به اجرا درآورد.