سفر سلطان عُمان به عربستان؛  آرایش سیاسی جدید در شورای همکاری خلیج فارس

 سلطان «هیثم بن طارق» سلطان عمان در پاسخ به دعوت رسمی ملک سلمان بن عبدالعزیز آل سعود، طی روزهای ۱۱ تا ۱۲ ژوئیه (۲۰ و ۲۱ تیر)، به عربستان سفر می‌کند.

بنا به گزارش خبرگزاری دولتی عربستان «واس»، این سفر رسمی سلطان عُمان به عربستان، در چارچوب تحکیم روابط دو کشور و گسترش افق‌های همکاری مشترک و راه‌های توسعه آن در زمینه های مختلف برای تحقق رفاه و شکوفایی ملت‌های دو کشور انجام می‌گیرد.

در همین ارتباط، روزنامه الشرق الاوسط نوشت: در شرایطی که عربستان امروز (یکشنبه) در شهر نئوم (شمال غربی عربستان) میزبان «هیثم بن طارق» سلطان عمان به دعوت سلمان بن عبدالعزیز است، بخش تجارت و بازرگانی دو کشور انتظار دارد که نشست سران دو کشور زمینه را برای گسترده ترین همکاری اقتصادی و تجارت و سرمایه گذاری بین دو طرف فراهم کند.

در ادامه گزارش این روزنامه سعودی آمده است: سفر دو روزه سلطان عمان به عربستان سعودی شامل گسترش افق همکاری مشترک و راه اندازی یک شورای هماهنگی بین دو کشور است. در همین حال، شورای تجارت سعودی و عمانی و فدراسیون اتاق‌های بازرگانی سعودی تأکید کردند که نشست امروز سران دو کشور به سمت رشد و تکامل پتانسیل‌های اقتصادی عمان وعربستان، افزایش فرصت‌های توسعه سرمایه گذاری و تقویت مشارکت راهبردی بین دو کشور پیش خواهد رفت.

از سوی دیگر، «ترکی آل سعید» سفیر عمان در عربستان به الشرق الاوسط گفت: «ما معتقدیم که دیدار رهبران دو کشور نتایج کیفی را در بر داشته باشد و موجب تقویت بسیاری از جنبه‌های مورد اهتمام دو کشور شود؛ به خصوص اینکه گذرگاه و ورودی زمینی جدید، حمل و نقل مستقیم بین دو کشور چه در سطح تجاری و چه در سطح فردی را تسهیل می‌کند».

در همین حال، «سعید بن مبارک المحرمی» عضو شورای دولتی عمان و استاد علوم اقتصادی دانشکده اقتصاد دانشگاه سلطان قابوس، بر اهمیت توسعه روابط دوجانبه و افزایش همکاری بین سلطنت عمان و عربستان سعودی در چارچوب مشارکت‌های اقتصادی و حفظ آن با وجود چالش‌ها و تغییر شرایط منطقه تأکید کرد.

وی خاطرنشان کرد که سفر سلطان هیثم بن طارق به عربستان سعودی در پاسخ به دعوت ملک سلمان در چارچوب تحکیم روابط تاریخی دو کشور و به منظور گسترش افق همکاری مشترک و راه های توسعه آن در زمینه های مختلف جهت تحقق رفاه و شکوفایی ملت‌های دو کشور صورت می‌گیرد.

اگرچه رسانه‌های سعودی سعی در برجسته‌سازی وجوه اقتصادی سفر سلطان هیثم به ریاض را دارند، اما به نظر می رسد مسائل سیاسی مهمی چون رابطه با ایران، جنگ یمن و رقابت‌های عربستان و امارات در مسائل منطقه‌ای هم سهم عمده‌ای در مذاکرات دو طرف داشته باشد.

در این باره، روزنامه فرامنطقه‌ای «رای الیوم» به نقل از برخی منابع عربی در ریاض نوشت: «مذاکرات عربستان و عمان روی تحولات وضعیت یمن در چارچوب تداوم تلاش دیپلماتیک فشرده مسقط برای حل بحران این کشور مطابق با توافق های منطقه ای و بین المللی به منظور پایان دادن جنگ مداوم از سال ۲۰۱۴ میلادی، اجرای گفت وگوی مستقیم بین طرف های درگیر در این جنگ، حمایت از رسیدن کمکهای بشردوستانه به ملت یمن، نتایج مذاکرات پرونده هسته ای ایران، پیشبرد مسیر همکاری کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و تقویت همکاری دوجانبه بین ریاض و مسقط در همه زمینه ها از جمله راههای تقویت اقتصاد عمان متمرکز خواهد بود».

پایگاه خبری «الخلیج آنلاین» هم در این رابطه نوشت: «عمان در طول ماههای گذشته تلاش های خود را از طریق هماهنگی برای برگزاری نشست هایی در سطح پایین بین ائتلاف متجاوز سعودی و جنبش انصارالله یمن و نیز برگزاری دیدارهایی بین مسئولان بین المللی و غربی با این جنبش افزایش داده است».

الخلیج آنلاین درباره اهمیت سفر سلطان عمان به عربستان افزود: «این سفر همزمان با صحبت ها درخصوص پیشرفت در پرونده یمن و تلاش برای متوقف کردن جنگ یمن و پیشرفت مذاکرات عربستان و ایران و مذاکرات هسته ای ایران برگزار می شود».

وبگاه الخلیج آنلاین اضافه کرد: «مذاکرات هیثم بن طارق و مقامات سعودی روی تحولات یمن در چارچوب تلاش عمان برای پایان درگیری هفت ساله و آغاز گفت وگوی مستقیم بین طرف های درگیر برای بستر سازی جهت پایان دادن به وضعیت وخیم انسانی یمن متمرکز خواهد بود. سلطان نشین عمان روابط خوبی با ایران و جنبش انصار الله و روابطی قوی با ریاض دارد که می تواند تحول مثبتی را در چند پرونده دشوار ایجاد کند».

به گفته کارشناسان چنانچه سفر سلطان هیثم به عربستان به نزدیکی هر چه بیشتر دو کشور ولو صرفا در زمینه های اقتصادی منجر شود ، این موضوع بر روابط میان ریاض و ابوظبی سایه خواهد انداخت و نوید ایجاد صف بندی جدیدی در میان اعضای شورای همکاری خلیج فارس را می دهد که در آن عمان جای امارات را به عنوان شریک اصلی سعودی ها در این شورا خواهد گرفت .