افزایش شدید نارضایتی از شبکه بی.بی.سی

 « بی‌بی‌سی » فقط در ۱۲ ماه حدود ۵۰۰ هزار شکایت به دلیل نگرانی‌های ناشی از جانبداری درک شده از سوی مخاطبان خود دریافت کرده است. 

طبق گزارش سالانه بی‌بی‌سی که در روزهای گذشته منتشر شد، این رسانه انگلیسی ۴۶۲ هزار و ۲۵۵ شکایت در سال ۲۰۲۰/۲۰۲۱ دریافت کرد که به اعتراف خود آن افزایشی ۹۳ هزار و ۸۷۸ موردی را نسبت به مدت زمان مشابه در سال قبل نشان می‌دهد. 

خشم عمومی از رویه جانبدارانه شبکه، میزان شکایات را در مقایسه با سال ۲۰۱۸/۱۹ که ۲۱۸ هزار و ۲۵۳ مورد بوده، افزایش داده است. 

«ایان هارگریوز» رئیس کمیته دستورالعمل‌ها و استانداردهای تحریریه بی‌بی‌سی در خصوص این افزایش گفت: حجم شکایات نگران‌کننده است. در این سال مالی شاهد افزایش شدید دیگری در تعداد شکایت‌هایی که دریافت شده، هستیم. 

وی افزود: کمیته، دلایل این افزایش را سال به سال بررسی کرده و از مقام‌های اجرایی خواسته که رسیدگی عملیاتی شکایات را بررسی کنند. 

این ارقام و پیامدهای آن همچنین توسط «آفکام» سازمان ناظر رسانه‌ای بریتانیا منعکس شده بود که روز جمعه اعلام کرد تعداد بی‌سابقه‌ای شکایت را در سال گذشته، ۱۴۲ هزار و ۶۶۰ مورد در مقایسه با ۳۵ هزار و ۵۴۵ مورد سال قبل آن دریافت کرده است. 

در گزارش بی‌بی‌سی گفته شده که «تحقیقات ما نشان می‌دهد بسیاری از افراد این تصور را دارند که بی‌بی‌سی با یک دیدگاه خاص شکل گرفته است. این فقط درباره سیاست‌های چپ و راست نیست. ما می‌دانیم که بسیاری احساس می‌کنند بی‌بی‌سی دنیا را از دیدگاه آن‌ها درک نمی‌کند». 

طبق بیانیه آفکام در خصوص گزارش سالانه بی‌بی‌سی، اکثریت این شکایات درباره محتوایی بوده که مخاطبان آن را توهین‌آمیز تلقی کردند. آفکام همچنین اعلام کرد دریافت این حجم قابل توجه شکایت در باره رسانه‌های خاصی «غیرعادی» است. 

این دیدبان خاطرنشان کرد تعداد شکایات به طور خاص درباره محتوای توهین‌آمیز به لحاظ نژادی هم افزایش داشته است. 

در فهرست شکایات دریافت شده از سوی آفکام، اکثریت شکایات به «آی‌تی‌وی» شبکه تلویزیونی در بریتانیا و به طور خاص به یک برنامه آن به دلیل ملاحظات مجری این برنامه و اظهارنظرهای محتاطانه او درباره صحبت‌های «مگان مارکل» همسر شاهزاده هری، نوه ملکه انگلیس در یک مصاحبه جنجالی که در اوایل مارس سر و صدای زیادی به پا کرد، مربوط می‌شد. 

وی در این مصاحبه گفته بود اعضای خاندان سلطنتی و کاخ باکینگهام نمی‌توانند از او و شاهزاده هری انتظار سکوت داشته باشند در حالیکه همچنان به دروغگویی‌ها علیه این دو ادامه می‌دهند.

پیشتر نتیجه یک تحقیق نشان داد «مارتین بشیر» خبرنگار سابق بی‌بی‌سی برای مصاحبه با «دایانا» شاهدخت ولز از «روش‌های فریبکارانه» استفاده کرده بود.

دایانا در آن مصاحبه جنجالی که در نوامبر سال ۱۹۹۵ انجام شد رابطه خیانت‌آمیز همسرش به زنی دیگر به نام «کامیلا پارکر» را افشا کرد و گفت که در ازدواج خود با همسرش سه نفر حضور دارند.

مصاحبه جنجالی بشیر با دایانا بیش از ۲۰ میلیون بیننده داشت و خاندان سلطنتی انگلیس را به لرزه درآورد. دایانا تنها چند ماه بعد از این مصاحبه از همسرش طلاق گرفت. «تیم داوی» مدیرکل بی‌بی‌سی بعد از انتشار نتایج این تحقیق مجبور به عذرخواهی شد.

پیش از آن هم اختصاص یافتن کامل برنامه‌های شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی به اخبار فوت «شاهزاده فیلیپ» شوهر ملکه انگلیس، صدای مردم این کشور را درآورد.

شهروندان انگلیسی علاوه بر هجوم به صفحه انتقادات و پیشنهادات بی‌بی‌سی، در رسانه‌های اجتماعی نیز به اعتراض در این خصوص پرداختند.