چین: تحریم های آمریکا را تلافی خواهیم کرد

وزارت بازرگانی چین طی بیانیه ای امروز یکشنبه اعلام کرد که شدیدا مخالف اقدام اخیر آمریکا مبنی بر افزودن نام بیش از ۱۰ شرکت چینی به لیست سیاه تحریم ها ی واشنگتن است و پاسخی مقتضی به آن خواهد داد.

در این بیانیه آمده است: این فشاری بی دلیل و غیرمنصفانه علیه شرکت های چینی و نقض جدی قوانین اقتصادی و تجاری است و چین قاطعانه با آن مخالفت می کند.

وزارت بازرگانی چین با اشاره به اینکه از واشنگتن خواسته است که این تصمیم را لغو کند، هشدار داد که در صورت عدم لغو این تصمیم، پکن تلافی خواهد کرد.

این وزارتخانه اعلام کرد: ما اقدامات لازم را جهت دفاع همه جانبه از حقوق و منافع مشروعمان انجام خواهیم داد.

 پیشتر نیز وزارت خارجه چین در واکنش به اقدام آمریکا مبنی بر تحریم شرکت های چینی به بهانه های حقوق بشری بدون اشاره به اقدام تلافی جویانه احتمالی اعلام کرده بود که از شرکت های چینی محافظت می کند.

«وانگ ونبین» سخنگوی وزارت خارجه چین، واشنگتن را به «کلی گویی درباره مفهوم امنیت ملی با هدف سرکوب شرکت های چینی آن هم بدون هیچ دلیل موجهی» متهم کرده و گفته بود پکن اقدامات لازم را برای محافظت از شرکت هایش انجام خواهد داد و تلاش های آمریکا را برای دخالت در امور داخلی چین ناکام خواهد گذاشت.

پیشتر وزارت بازرگانی آمریکا از قرار دادن اسامی ۳۴ شرکت از جمله بیش از ۱۰ شرکت چینی در فهرست سیاه همکاری‌های اقتصادی خود خبر داده بود و طی بیانیه ای اعلام کرده بود که این شرکت‌ها در کشورهای مختلف همچون چین، ایران، روسیه و شماری کشورهای دیگر مستقر هستند.