افزایش همکاری راهبردی چین و روسیه

وزیر امور خارجه چین روز یکشنبه از روسیه خواست تا به طور مشترک چندجانبه گرایی را حفظ کرده و با سلطه طلبی (غرب) مقابله کنند.

به نوشته وبگاه «سی‌جی تی‌ان» «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین این سخنان راهنگام برگزاری مراسمی به مناسبت بیستمین سالگرد پیمان حسن همجواری و همکاری دوستانه بین چین و روسیه بیان کرد. وی همچنین بر تقویت روابط راهبردی و ارتقا مشارکت جامع چین و روسیه برای یک دوره جدید و به سطح بالاتر تاکید کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی چین بر افزایش همکاری متقابل سیاسی با روسیه و همچنین مبادلات فرهنگی و مقابله با سلطه گرایی تاکید کرد.

مسکو و پکن که هر دو با تقابل غرب مواجه‌اند، در پی تقویت اتحاد خود هستند. «شی یین‌هونگ» استاد روابط بین‌الملل در دانشگاه «رنمین» در پکن در این خصوص گفت: «در شرایط فعلی، چین و روسیه انتخاب دیگری جز تقویت همکاری راهبری، نظامی و دیپلماتیک خود ندارند.»

به گفته وی، ناتو و گروه هفت با بیانیه‌های خود خصومت بیشتری را بین ایالات متحده و روسیه باعث شدند که گفت‌وگوهای ژنو بین سران روسیه و آمریکا برای تغییر این موضوع کار چندانی نخواهد کرد.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا نیز اخیرا در سخنانی درباره پیامد سیاست دولت بایدن در قبال مسکو هشدار داد. 

او در مصاحبه‌ای با شبکه «فاکس نیوز» گفت: «کنار آمدن با رئیس‌جمهور پوتین چیزی بسیار عالی است. ما باید با روسیه به جای آن که این کشور را در دستان چین قرار دهیم، کنار بیاییم.»

ترامپ افزود: «بدترین کاری که می‌توانید بکنید این است که چین و روسیه را در کنار هم قرار دهید و آن‌ها با هم هستند و به این سمت سوق داده می‌شوند.»

 وی علیرغم اجرای سیاست‌های ضد روسی و چینی در دوره خود، مدعی شد زمانی که در قدرت بود برای روابط بهتر با این دو کشور تلاش کرد.