تلاش آمریکا برای منزوی کردن چین

وبگاه دیلی‌بیست در تاریخ 25 ژوئیه به نقل از پنج منبع آگاه نوشت: هنری کیسینجر، وزیر خارجه اسبق آمریکا و تحلیل‌گر و استراتژیست ارشد، اواخر 2016 و اوایل 2017 از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا خواست به منظور مقابله با قدرت و نفوذ روزافزون چین، روابطش با روسیه را تقویت کند. کیسینجر طی دو سال گذشته در فرصت‌های مختلف از رویکرد «کمتر تقابلی و بیشتر سیاسی» دونالد ترامپ نسبت به مسکو تمجید و بر نقش روسیه در سیاست بین‌المللی تأکید کرده است.

طرح کنونی آمریکا برای ایجاد اختلاف بین مسکو و پکن که گفته می‌شود طراح آن «هنری کیسینجر» است بسیار شبیه به برنامه کلان واشنگتن در دهه 1970 برای ایجاد شکاف بین روسیه و چین است. با این حال بسیاری از ناظران اعتقاد دارند راهبرد کنونی آمریکا در قبال چین و روسیه دچار نقص‌ها و کاستی‌های ویژه است که به‌راحتی عملی نخواهد شد.

روزنامه چینی «گلوبال‌تایمز» با بیان اینکه الگوی تفکر راهبردی کیسینجر در دوران جنگ سرد شکل گرفته و برای مقابله با عروج قدرت کنونی چین کارایی ندارد، می‌نویسد: چین به شکلی گسترده و روزافزونی در اقتصاد و نظام سیاسی بین‌المللی حضور دارد به گونه‌ای که هر کسی نمی‌تواند این کشور را محاصره اقتصادی یا منزوی کند.

گرچه «گلوبال‌تایمز» نسبت به تبدیل‌شدن روسیه به اهرم فشار دونالد ترامپ علیه چین ابراز تردید می‌کند، اما می‌افزاید: روابط سه‌جانبه آمریکا، چین و روسیه همانند روابط ژئواستراتژیک دهه 1870 نیست و با توجه به روابط عمیق و گسترده پکن با قدرت‌های جهان، اتحاد احتمالی آمریکا و روسیه، به صورت خودکار منجر به انزوای چین نخواهد شد. در واقع هیچ کشوری از جمله آمریکا نمی‌تواند بدون چین ساختار جهانی را تغییر دهد و اصرار واشنگتن به منزوی‌کردن چین، انزوای خود آمریکا در پی دارد.

«ایوان دانِلوف»، اقتصاددان روس و از نویسندگان خبرگزاری اسپوتنیک نیز اعتقاد دارد، همکاری روسیه با آمریکا برای مقابله با چین اشتباهی مهلک است. وی به بحران الحاق شبه‌جزیره کریمه  به روسیه و حمایت آمریکا از اوکراین اشاره می‌کند که دولت آمریکا وکشورهای غربی هجوم رسانه‌ای و تحریمی سنگینی علیه مسکو به راه انداختند.

به گفته دانلوف، هیچ شانسی برای پیش‌برد طرح ترامپ-کیسینجر وجود ندارد و افزودن بر این کسانی که «توافق‌های تاریخی» با آمریکا امضاء می‌کنند مرتکب «ریسک بزرگی» می‌شوند زیرا هر دولت آمریکا که توافقی امضاء می‌کند، دولت بعد از آن این توافق را به‌هم می‌زند.