اتهام جدید یونان به ترکیه

وزیر امور خارجه یونان ترکیه را به تلاش برای حضور دائمی در کشورهای مختلف متهم کرد.

به نوشته وبگاه «لیبیا ریویو» «نیکوس دندیاس» وزیر امور خارجه یونان مدعی شد ترکیه در راستای برنامه‌های راهبردی خود قصد دارد حضورش را در بالکان، شرق مدیترانه و در سایر نقاط دنیا از جمله آفریقا تثبیت کند.  

رئیس دستگاه دیپلماسی یونان همچنین ادعا کرد: «بزرگترین چالشی که ترکیه نه فقط برای یونان، بلکه برای کل منطقه ایجاد می‌کند این است که به اصول اساسی حقوق بین‌الملل، از جمله مفاد اساسی منشور سازمان ملل احترام نمی‌گذارد.»

وزیر خارجه یونان در ادامه مدعی شد که ترکیه، یونان را حتی در صورت استفاده از حقوق مشروع خود  تهدید به جنگ می‌کند. ‌

این اظهارات در حالی بیان شد که  وزیر دفاع ترکیه نیز روز یکشنبه از دولت یونان خواست تا سیاست‌های زیاده‌خواهانه و اقدامات تحریک‌آمیز خود را در منطقه کنار بگذارد.

«حلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه در واکنش به اظهارات اخیر «نیکلاس پاناگیوتوپولوس» وزیر دفاع یونان در مورد ترکیه گفت: «یونان به مواضع تحریک آمیز، غیرقانونی، غیرآشتی‌جویانه و تشدیدکننده خود ادامه می‌دهد و حتی به توافقنامه‌هایی که خود امضا کرده هم پایبند نیست.»

 آکار خاطرنشان کرد که اظهارات وزیر دفاع یونان منعکس کننده مذاکرات سازنده اخیر بین «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه و «کریاکوس میتسوتاکیس» نخست وزیر یونان و تلاش برای کاهش تنش‌ها نیست.

آکار خطاب به همتای یونانی خود گفت: «ما از همکار گرامی خود دعوت می‌کنیم که منطقی، منصفانه و عینی، به دور از خودخواهی در چارچوب معاهدات بین دو کشور، قوانین بین المللی و روابط خوب همسایگی بیندیشد و صحبت کند.»

ترکیه که طولانی‌ترین خط ساحلی در مدیترانه شرقی را دارد ادعاهای مرزی دریایی یونان و قبرس را رد کرده و تاکید می‌کند که این ادعاها بیش از حد حقوق حاکمیت ترکیه و قبرس ترک نشین را نقض می‌کند. سران ترکیه بارها تاکید کرده‌اند که آنکارا طرفدار حل همه مشکلات در منطقه از طریق قوانین بین‌المللی، روابط خوب همسایگی، گفت‌وگو و مذاکره است.