خدمات امنیتی در امارات تحت کنترل و نظارت اسرائیل درآمد

 رسانه‌های عبری اعلام کردند که حکومت امارات اقدام به امضای قرارداد با یک شرکت اسرائیل ی متخصص در هواپیماهای بدون سرنشین خبر دادند تا زمان پاسخگویی سرویس‌های امنیتی به موارد اضطراری و حالات فوق العاده را کاهش دهند.

وبگاه عبری «اسرائیل دیفنس» یادآور شد که پلیس دبی از شرکت صهیونیستی Aerobotics متخصص در تولید هواپیماهای بدون سرنشین کمک گرفته است.

 این وبگاه در ادامه افزود: پلیس دبی تصمیم گرفته، تازه‌ترین تولید شرکت Aerobotics را خریداری کند که به خدمت گرفتن هواپیماهای بدون سرنشین در فعالیت‌های امنیتی است و نمایشگاه بین‌المللی اکسپو 2020 که هر چهار سال یک بار در دبی برگزار می شود، برای به خدمت گرفتن این نوع از هواپیماها و آغاز همکاری‌های امنیتی و اطلاعاتی امارات و اسرائیل انتخاب شده است.

همکاری‌های امنیتی پایه و اساس توافقنامه عادی سازی روابط بین حکومت امارات و رژیم صهیونیستی و خطرناک ترین پرونده آن محسوب می‌شود.

روابط موساد و سرویس‌های امنیتی امارات از دهه نود آغاز شده و ترور «محمود المبحوح»، یکی از رهبران فلسطینی جنبش حماس در یکی از هتل‌های دبی در سال 2010 یکی از دستاوردهای این همکاری بود.

گفته می‌شود، شرکت‌های اماراتی مانند Dark Matter  اقدام به استخدام کارشناسان سابق سایبری و اینترنتی در ارتش اسرائیل وابسته به یگان سری 8200 ارتش اسرائیل برای فعالیت در امارات کرده است.

اسرائیل نیز از تحکیم و نزدیکی روابط امنیتی با امارات بهره خواهد برد ، این درحالی است که گزارش هایی منتشر شده که تأکید می کند، امارات و اسرائیل قصد دارند، یک پایگاه مشترک جاسوسی در جزیره «سقطری» یمن مشرف به دریای عرب بنا کنند.

 افزون بر آن، با برقراری روابط رسمی با امارات، هماهنگی امور امنیتی منطقه‌ای با عربستان، حتی در صورت عدم وجود روابط رسمی بین ریاض و تل آویو، برای اسرائیل آسان‌تر خواهد شد.

از سوی دیگر، امارات می‌تواند، در منطقه پر تنش شرق مدیترانه از اسرائیل حمایت و به طور ضمنی پشتیبانی کند. انتظار می رود، ابوظبی و تل آویو همکاری خود با یونان، قبرس و دیگر اعضای اتحادیه اروپا جهت اتخاذ مواضع جدی علیه  ترکیه توسعه و گسترش دهند.

همچنین، منطقه شاخ آفریقا می‌تواند به صحنه افزایش همکاری‌های اماراتی و اسرائیلی تبدیل شود، به گفته «دیو دی رووش»، استاد دانشگاه دفاع ملی آمریکا و مسئول اسبق پنتاگون، سقطری، پونت لند و اریتره مناطقی هستند که امارات می‌تواند، زمینه حضور اسرائیل در آنها را با هدف نظارت بر تحرکات خصمانه علیه تل آویو تسهیل کند.

با وجود تمام این فرصت‌ها برای همکاری بین امارات و اسرائیل، با این حال موانع بسیاری در مسیر مشارکت‌های امنیتی تل‌آویو و ابوظبی وجود دارد که یکی از مهمترین آنها قرارداد فروش جنگنده‌های اف 35 به امارات است.

«شیمون آراد»، سرهنگ بازنشسته ارتش اسرائیل، در مقاله‌ای با عنوان «چرا نباید جنگنده‌های اف 35 را به امارات و عربستان سعودی داد» نوشت: «در آشفته بازار خاورمیانه، شرایط و اهداف بسیار سریع تر از توانایی‌ها تغییر می‌کند که نمونه‌های بارز آن، در تاریخ معاصر منطقه تحولات به اصطلاح بهار عربی، ظهور و سقوط اخوان المسلمین در مصر و تحول اسلام گرایانه ترکیه نمود پیدا می کند».

«علی باکیر»، تحلیلگر ترکیه‌ای نیز می‌گوید: «اسرائیل می داند که اغلب رژیم‌های عربی، منتخب مردم نیستند، این بدان معناست که به محض سرنگونی آنها، سلاح‌هایشان به دست کسانی می‌افتد که نباید بیافتد».

بر اساس این گزارش، تحولات پیچیده در روابط امارات با سوریه و عراق ممکن است، همکاری امنیتی نزدیک‌تر ابوظبی با تل آویو را پیچیده کند. امارات در حال حاضر به دنبال بازگرداندن دمشق به صحنه سیاسی و دیپلماسی جهان عرب است. همین امر در مورد عراق نیز صادق است، کشوری که امارات و عربستان سعودی در تلاش  هستند، آن را به دایره نفوذ جناح مصر و عربستان سعودی و امارات باز گردانند.

بی شک مرحله آینده آبستن، اخبار و توافقات مشترک بسیاری خواهد بود، اما در عمل همچنان سؤالات متعددی درباره نحوه پیاده سازی این همکاری‌های دفاعی مطرح است.