پشت‌پرده جاسوسی عربستان و امارات از مقامات لبنانی

 روزنامه لبنانی الاخبار در مقاله‌ای به موضوع افشای تلاش‌های عربستان سعودی و امارات متحده عربی برای جاسوسی از مقامات ارشد لبنان پرداخت و نوشت، هربار که نام «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی در رسانه‌ها مطرح می‌شود توانایی معجزه آسای این فرد از به بار آوردن یک رسوایی تا انتقال به یک رسوایی دیگر نمایان می‌شود که بیانگر ماهیت وابستگی او به اربابان غربی خود است.

از طرف دیگر شبه جزیره عربستان با وجود اینکه از دهه‌های طولانی تلاش کرد تا یک چهره معتدل و اسلامی از خود به نمایش بگذارد اما اقدامات ضد حقوق بشری این کشور طی سال‌های گذشته و به ویژه ترور احمقانه و وحشتناک «جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد سعودی نمونه جدیدی از ذهنیت افکار عمومی نسبت به رژیم عربستان را ارائه می‌دهد.

نزدیک شدن عربستان به رژیم اشغالگر صهیونیستی نیز از جمله دیگر محاسبات اشتباه سعودی‌هاست که تاثیر زیادی بر جایگاه عربستان در میان کشورهای عربی و اسلامی دارد.

اما ریاض در این جنایت‌های خود تنها نبوده و ابوظبی که همواره تلاش می‌کند خود را مبرا از جنایت‌های حقوق بشری عربستان نشان دهد نیز همواره جایی در رسوایی‌های سعودی‌ها داشته است.

از جمله رسوایی‌های اخیر عربستان و امارات باید به افشای اطلاعات مربوط به همکاری این کشورها با رژیم صهیونیستی برای جاسوسی از مخالفان خود با استفاده از بدافزار اسرائیلی «پگاسوس» اشاره کنیم که مقامات و شخصیت‌های رسانه‌ای و دیپلماتیک لبنان را نیز مورد هدف قرار داده است.

این امر بار دیگر میزان تاثیر و نفوذ رژیم صهیونیستی بر کشورهای عربی و مشارکت عمیق این رژیم در جنایت‌های سازشکاران عرب علیه آزادی و حقوق بشر و فعالان روزنامه‌نگاران و مخالفان را آشکار می‌کند.

در این میان حتی «سعد حریری» نخست وزیر پیشین لبنان و هم پیمان عربستان که یک بار توسط این کشور به گروگان گرفته شده بود اما توانست از کمپین بازداشت هتل «ریتز کارلتون» ریاض جان سالم به در ببرد نیز از هدف جاسوسی‌های عربستان مستثنی نشد.

 با نگاهی به اقدامات قبلی رژیم‌های عربی از جمله عربستان سعودی علیه لبنان، افشای جاسوسی‌های ریاض از مقامات لبنانی و نیز رسانه‌های این کشور موضوع عجیبی به نظر نمی‌رسد. اما آنچه که در روزهای آینده شاهد آن خواهیم بود و آن هم موضوع تازه‌ای نیست مواضع طرف‌هایی است که مدعی آزادی و عدالت در جهان هستند؛ به ویژه حامیان مالی رژیم‌های مرتجع عربی از آمریکا گرفته تا فرانسه و انگلیس و انجمن‌های حقوق بشری که همگی تحت سلطه غرب هستند.

نکته مهم در این میان آن است که باید ببینیم دولت لبنان سیاستمداران این کشور چگونه با این اقدام غیرقانونی عربستان برخورد خواهند کرد.

رسانه‌های لبنانی به نقل از روزنامه فرانسوی لوموند گزارش دادند که اطلاعاتی درباره اقدام عربستان سعودی و امارات متحده عربی برای جاسوسی از مقامات ارشد لبنان و شخصیت‌های سیاسی و رسانه‌ای و دیپلماتیک فاش شده است.

بر اساس این گزارش «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی بدافزار «پگاسوس» را مامور هک تلفن‌های همراه سیاستمداران لبنانی برای جاسوسی از آنها از جمله «میشل عون» رئیس جمهوری لبنان، «سعد حریری» نخست وزیر پیشین این کشور که چند روز قبل از مامویت تشکیل دولت استعفا داد، «عباس ابراهیم» مدیرکل امنیت عمومی، «ریاض سلامه» رئیس بانک مرکزی، «جبران باسیل» رئیس جریان آزاد ملی، «علی حسن خلیل» معاون رئیس پارلمان، «حسن فضل» و «علی فیاض» نمایندگان حزب الله کرده است.

«غسان بن جدو»، مدیر شبکه تلویزیونی المیادین، «ابراهیم الامین» سردبیر روزنامه الاخبار و «حسن خلیل»، وزیر دارایی سابق لبنان و «حسن فضل الله» عضو فراکسیون وفاداری به مقاومت در پارلمان لبنان از جمله دیگر شخصیت‌های لبنانی هستند که هدف جاسوسی‌های عربستان سعودی قرار گرفته‌اند.