انتقاد جنبش النجباء عراق از اظهارات وزیر خارجه در سفر به آمریکا

«نصر الشمری» سخنگوی جنبش النجباء عراق به اظهارات روز گذشته « فؤاد حسین » وزیر خارجه عراق در جریان دور چهارم گفت‌وگوی راهبردی بغداد - واشنگتن واکنش نشان داد.

به نوشته پایگاه خبری شبکه المیادین، وی گفت: «اظهارات وزیر خارجه  نمایانگر دیدگاه عراق ِقدرتمند نیست. اظهارات وزیر خارجه بیانگر دیدگاه اشغالگر آمریکایی است که هدف از آن طولانی کردن زمان اشغال است. ما این اظهارات وزیر خارجه را که از توانمندی‌های امنیتی ما می‌کاهد، رد می‌کنیم و آن را اهانت به فداکاری‌ها و خون‌های ریخته شده [عراقی‌ها] می‌دانیم».

دور چهارم مذاکرات میان بغداد و واشنگتن در چارچوب آنچه گفت‌‌وگوهای راهبردی میان دو کشور خوانده می‌شود، دیروز (جمعه- ۲۳ ژوئیه) در واشنگتن به ریاست وزیران خارجه دو کشور آغاز شد.

«فؤاد حسین» وزیر خارجه عراق دیروز، در جریان دور چهارم گفت‌وگوی راهبردی، ضمن تقدیر از کمک‌ها و حمایت‌های آمریکا در مسیر مبارزه با تروریسم، صرفا بر نیاز آموزشی و تجهیزاتی کشورش تأکید و تصریح کرد که «نیروهای امنیتی ما همچنان نیازمند برنامه‌هایی است که آمریکا در زمینه آموزش، تسلیح، تجهیز و ساخت توانایی نیروهای ما ارائه می‌دهد».

اظهاراتی که با واکنش «قیس الخزعلی» دبیر کل جنبش عصائب اهل الحق عراق همراه شد و وی با انتقاد از این موضع فؤاد حسین، طی پستی در توئیتر نوشت: «سخنان وزیر خارجه عراق درباره اینکه نیروهای امنیتی عراق هنوز به کمک نیروهای آمریکایی نیاز دارند، سخنانی بسیار تاسف‌بار است که ما و هر عراقی که به نهادهای نظامی و امنیتی کشورش مفتخر است،  با آن مخالفیم».

الخزعلی تاکید کرد: «همه می‌دانند که حضور آمریکا در عراق هیچ ارتباطی با منافع عراق ندارد، بلکه با منفعت رژیم اسرائیل مرتبط است که عراق و عراقی‌ها را دشمن اول خود می‌داند» (جزئیات بیشتر).

پارلمان عراق در دی ماه سال ۹۸، در پی اقدام جنایتکارانه آمریکا در ترور سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و شهید ابومهدی المهندس نائب رئیس شهید سازمان الحشد الشعبی عراق، طرح اخراج نظامیان آمریکایی از خاک این کشور را تصویب کرد؛ اما با این حال، آمریکا همچنان بر نقض این مصوبه و باقی ماندن در خاک عراق اصرار می‌ورزد.

به‌رغم اظهارات مقامات آمریکایی و عراقی درباره محدود شدن مأموریت نظامیان بیگانه به آموزش و اقدامات مستشاری به نیروهای عراقی، گرو‌ه‌های مقاومت عراق با اشاره به ورود گسترده کاروان‌های لجستیکی آمریکایی به خاک این کشور و مشارکت نیروهای آمریکایی در عملیات‌های نظامی عراق تأکید دارند که این اقدامات نمی‌تواند بیانگر محدود شدن مأموریت نظامیان آمریکایی باشد.