هشدار درباره موج جدید کرونا در عراق

 وزارت بهداشت عراق درباره موج چهارم کرونا در این کشور هشدار داد.

وزارت بهداشت عراق درباره افزایش موج مبتلایان به کرونا به علت عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی شهروندان این کشور هشدار داد و احتمال داد که عراق وارد موج چهارم کرونا شود.

«ربی فلاح» از مسئولان وزارت بهداشت عراق گفت: ما بیشترین شمار مبتلایان در روز جمعه را ثبت کردیم و این نشان دهنده خطرناک بودن موج سوم و سرعت انتشار آن است.

وی به مواد ابتلا به کرونا دلتا به ویژه در میان قشر جوان و افراد کم سن و سال این کشور هم اشاره کرد.

فلاح هشدار داد: در صورت عدم پایبندی به اقدامات پیشگیرانه و بی‌توجهی به تزریق واکسن، قدرت این ویروس ادامه دار خواهد بود و احتمال دارد که کشور با موج چهارم کرونا مشابه آنچه در برخی کشورهای دیگر رخ داد، روبرو شود.

وی بر ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی و پیشگیرانه از جمله ماسک زدن تاکید کرد و گفت: ماسک زدن و همچنین رعایت فاصله گذاری اجتماعی و در کنار آن زدن واکسن نقش مهمی دارد.

این مسئول وزارت بهداشت عراق ضمن تاکید بر ضرورت ثبت نام در سایت برای دریافت واکسن، آنرا عاملی برای تسهیل و روانی دریافت و تزریق واکسن دانست.

فلاح با اشاره به اینکه 10 میلیون دوز واکسن در راه است تا در اختیار مراکز بهداشتی در همه استان‌های این کشور و از جمله استان‌های اقلیم کردستان عراق قرار گیرد، گفت: در صورت افزایش شمار افراد واکسن زده، ما به مصونیت اجتماعی در دوره کوتاه خواهیم رسید و به این ترتیب شیوع کرونا کم و زندگی به شکل تدریجی و همزمان با رعایت پروتکل‌های پیشگیرانه، به وضع عادی باز خواهد گشت.

شمار ابتلاها به ویروس کرونا اخیرا در عراق افزایش یافته و رکورد زده است.

شمار ابتلاها در عراق به بیش از یک میلیون نفر رسیده و تاکنون بیش از 18 هزار عراقی جان خود را از دست داده اند.

از سوی دیگر«سیف البدر»، سخنگوی وزارت بهداشت عراق هم گفت: برخی رسانه‌ها و شبکه‌های ارتباط جمعی به شایعه پراکنی درباره ویروس کرونا اقدام می‌کنند که این امر بر افکار عمومی و تعامل با اقدامات پیشگیرانه از ویروس کرونا و دریافت واکسن تاثیر منفی می‌گذارد.

وی در ادامه با هشدار نسبت به موج جدید ویروس کرونا که خطرناک‌تر از موج‌های سابق است، افزود: نهادهای بهداشتی عراق قادر به تعامل با افزایش ابتلاها هستند و کادر درمان نیز در شرایط و مشکلات فعلی، هرآنچه دارند ارائه می‌کنند.

سخنگوی وزارت بهداشت عراق با اعلام اینکه بخش کمی از شهروندان با وجود درخواست های مکرر از ماسک استفاده می‌کنند، از رسانه‌ها خواست نسبت به آگاهی بخشی و فرهنگ سازی بهداشتی اقدام کنند و ضمن تکذیب شایعات، نسبت به عدم پایبندی به اقدامات پیشگیرانه که منجر به جان باختن شمار بیشتری از شهروندان می شود، هشدار دهند.