نگرانی بورل از ضعف در انتقال واکسن به آفریقا و آمریکای لاتین

 جوسپ بورل روز گذشته هشدار داد که عدم تحقق کامل وعده ارسال محموله های واکسن کرونا که پیشتر از سوی اتحادیه اروپا برای کشورهای آمریکای لاتین و آفریقا وعده داده شده بود باعث می شود اتحادیه اروپا عرصه را به چین در این زمینه ببازد و پکن شرایط را برای نفوذ بیشتر در این کشورها مهیاتر ببیند.

این اظهارات بورل در حالی مطرح شده است که پیشتر نیز برخی در اتحادیه اروپا نسبت به کم کاری این اتحادیه در قبال تحقق سیاست هایش در قبال آمریکای لاتین و آفریقا از جمله گسترش روابط تجاری ابراز نگرانی کردند، در حالیکه چین هم در حال ارسال محموله های واکسن زیاد و سرمایه گذاری های بیشتر در برخی کشورهای این دو قاره است که می تواند موجب گسترش نفوذ پکن شود.

جوسپ بورل در ادامه افزود: گسترش نفوذ چین در آفریقا و آمریکای لاتین باید موجب نگرانی ما شود. در اروپا حدود ۶۰ درصد جمعیت واکسینه شده اند اما این آمار در آفریقا دو تا سه درصد بوده است. کدام کشور بزرگترین تامین کننده بزرگ واکسن برای آفریقا و آمریکای لاتین است؟ بله چین است.

پیش از این گمانه زنی هایی از "دیپلماسی واکسن" از سوی چین در قبال یکسری کشورهای در حال توسعه مطرح بوده و برخی تحلیلگران مدعی هستند که پکن با این اقدام به دنبال گسترش نفوذ در این کشورها بوده است.

رئیس‌جمهوری چین اوایل ماه جاری از کمک سه میلیارد دلاری این کشور در مقابله با همه گیری کرونا برای کشورهای فقیرتر جهان خبر داد. شی جینپینگ همچنین اعلام کرد چین ۵۰۰ میلیون دز برای کشورهای در حال توسعه تامین کرده است.

جوسپ بورل نیز این عملکرد چین را با وعده اورسولا فون درلاین رئیس کمیسیون اروپا مبنی بر وعده ۲۰۰ میلیون دز واکسن اروپا برای کشورهای کم درآمد جهان مقایسه کرد و گفت: این وعده داده شده اما چه زمانی تحقق می یابد؟ مشکل فقط وعده دادن نیست بلکه کارآمدی است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا عنوان کرده که براساس جدیدترین آمارها، اتحادیه اروپا تاکنون فقط ۱۰ میلیون دز واکسن در آفریقا با جمعیت ۱.۵ میلیاردی توزیع کرده که مطمئنا ناکافی است.

بورل خاطر نشان کرد که نگرانی وی فقط در مورد وعده اروپا در مورد انتقال واکسن برای آفریقا و آمریکای لاتین نیست بلکه در بخش تجاری نیز هست.