اخراج 24 دیپلمات روسیه از آمریکا

 سفیر روسیه در واشنگتن می‌گوید که آمریکا از 24 دیپلمات این کشور خواسته است تا سوم سپتامبر خاک آمریکا را ترک کنند. 

خبرگزاری رویترز با بیان اینکه این اقدام باعث افزایش تنشها میان مسکو و واشنگتن می‌شود گزارش داد، «آناتولی آنتونوف» سفیر روسیه نگفته است که آیا این تصمیم واشنگتن در ارتباط با مساله و موضوع خاصی بوده است یا خیر. 

آنتونوف افزود: همگی این دیپلماتها بدون جایگزین شدن با نفرات جدید پستهای خود را ترک می‌کنند چرا که واشنگتن به صورت ناگهانی پروسه صدور ویزا را سخت کرده است.  

«ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه در واکنش به خبر گفته، واشنگتن از صدور ویزا برای دیپلماتها به عنوان یک ابزار برای پاسخ متقابل استفاده نمی‌کند. وی اظهارات سفیر روسیه در زمینه محدودیت صدور ویزا را نادرست خواند.

وی در عین حال مدعی شد که این چیز جدیدی نیست و روسها باید هر سه سال برای تمدید ویزا درخواست بدهند. درخواستهای آنها به صورت مورد به مورد بررسی خواهد شد. 

تنش دیپلماتیک میان مسکو و واشنگتن درحالیست که پس از توافق جو بایدن و ولادیمیر پوتین در ژنو سفرای دو کشور به محل کارشان بازگشته اند. 

این اقدام آمریکا پس از آن صورت می‌گیرد که «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه اعلام کرد، روسیه اخراج حدود دویست کارمند محلی نهادهای دیپلماتیک آمریکایی در خاک این کشور را خواستار شده است.

بلینکن در بیانیه‌ای نوشت: «دولت روسیه از ماه آگوست، ایالات متحده را از نگه‌داشتن یا استخدام یا عقد قرارداد با تبعه‌های روس یا دارای تبعیت کشورهای ثالث را به‌جز درخصوص نیروهای گارد، منع می‌کند».

تنش دیپلماتیک میان آمریکا و روسیه زمانی به اوج رسید که آمریکا با ادعای تلاش روسیه برای مداخله در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا، تحریم‌هایی را علیه این کشور اعمال کرد و در نهایت کار به اخراج سفرا کشید.