آمریکا نسبت به اوضاع افغانستان بی تفاوت است

 خبرگزاری آمریکایی آسوشیتد پرس در گزارشی با اشاره به پیشروی‌های طالبان ، از بی تفاوتی دولت جو بایدن ، درباره اوضاع آتی افغانستان سخن گفت.

در این گزارش آمده است: در حالی که نیرو‌های افغانستان در مقابل طالبان شکست می‌خورند، آمریکا کماکان خود را از این جنگ دور نگه داشته است.

در ادامه این گزارش آمده است: نیرو‌های دولت افغانستان حتی سریع‌تر از آن چه مقامات ارتش آمریکا چند ماه پیش هنگام صدور فرمان خروج کامل نیرو‌ها از افغانستان تصور می‌کردند، در حال سقوط هستند. اما کاخ سفید، پنتاگون یا مردم آمریکا تمایل چندانی برای تلاش در متوقف کردن خروج نیرو‌ها از افغانستان ندارند و احتمالا برای این کار دیر هم شده است.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، به روشنی گفته است قصد ندارد از تصمیمی که بهار گذشته گرفته است، برگردد؛ حتی با وجود آن که به نظر می‌رسد نتیجه این تصمیم تصرف افغانستان توسط طالبان باشد. با توجه به این که بخش زیادی از نیرو‌های آمریکایی از افغانستان خارج شده اند و طالبان به دستاورد‌های خود در میدان جنگ سرعت بخشیده است، مقامات ارتش آمریکا به بایدن برای تغییر نظر خود فشار نمی‌آورند.

آسوشیتد پرس در ادامه نوشت: بایدن به خبرنگاران گفته نیرو‌های آمریکایی آنچه را که می‌توانستند برای کمک به افغان‌ها انجام دهند در ۲۰ سال گذشته انجام داده اند. وی افزود: آن‌ها باید برای خود و برای کشورشان بجنگند.

آمریکا کماکان از ارتش افغانستان با حملات هوایی محدود حمایت می‌کند، اما این حمایت تا کنون تفاوت راهبردی خاصی ایجاد نکرده و قرار است با پایان رسمی نقش آمریکا در این جنگ در ۳۱ اوت، به پایان برسد. بایدن می‌تواند به این حملات هوایی پس از این تاریخ ادامه دهد، اما با توجه به موضع قاطعش در پایان دادن به این جنگ، بعید به نظر می‌رسد چنین کاری انجام دهد.

در ادامه این گزارش ادعا شده است: مقامات نظامی بلندپایه آمریکایی به بایدن هشدار داده بودند که خروج کامل آمریکا از افغانستان می‌تواند منجر به تسلط طالبان بر این کشور شود، اما رئیس جمهور آمریکا در ماه آوریل تصمیم گرفت به این جنگ ادامه ندهد. وی روز سه شنبه گفت تصمیمش را تغییر نمی‌دهد؛ حتی با وجود آن که گفته می‌شود طالبان ممکن است به زودی به کابل برسد و امنیت دیپلمات‌های آمریکایی و سایر دیپلمات‌های خارجی به خطر بیافتد.

به گفته یک مقام دفاعی که خواست نامش فاش نشود، بر اساس ارزیابی‌های اخیر ارتش آمریکا با توجه به تازه‌ترین دستاورد‌های طالبان این کشور ممکن است ظرف مدت چند ماه به طور کامل تحت کنترل طالبان درآید.