دفاع پلوسی از عملکرد بایدن در قبال بحران افغانستان

​نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در پی افزایش انتقادها به سیاست جو بایدن در قبال بحران افغانستان که منجر به سقوط دولت کابل و تسلط طالبان بر این کشور شده است، از عملکرد بایدن دفاع کرد و آن را شایسته تقدیر خواند.

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا افزود  کنگره همچنان به دریافت گزارش‌ها از دولت بایدن درباره تحولات امنیتی در افغانستان ادامه می‌دهد.

دفاع پلوسی از عملکرد بایدن در قبال بحران افغانستان

وی بدون اشاره به سیاست های بحران آفرین کشورش طی دو دهه اشغال افغانستان مدعی شدآمریکا و جامعه جهانی باید برای حمایت و دفاع از ملت افغانستان به ویژه اقشار آسیب پذیر این کشور متحد شوند.

نیروهای طالبان روز یکشنبه وارد کابل شدند و کنترل کامل افغانستان به دست این گروه افتاده است. 

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا نیز در اولین واکنش به سقوط دولت کابل طی سخنانی در کاخ سفید، اشتباهات متعدد در افغانستان در طول دو دهه حضور نظامی ایالات متحده در این کشور را پذیرفت و مسئولیت وضعیت فعلی را که در افغانستان حکمفرما است، به عهده گرفت.

وی با ابراز پشیمانی نسبت به دو دهه اشغال افغانستان توسط دولت های ایالات متحده گفت: من مردم آمریکا را با این ادعا که فقط با کمی بیشتر ماندن در افغانستان همه چیز تغییر می یابد ، گمراه نمی کنم. همچنین من از مسئولیت خود در مورد این که امروز در کجا هستیم و چگونه باید از اینجا جلو برویم کوتاه نخواهم آمد.

این در حالی است که بایدن درسخنرانی ۱۷ تیرماه خود که پایان ماموریت نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان را ۳۱ اوت (۹ شهریور) اعلام کرد، گفته بود: تسلط طالبان بر افغانستان حتمی نیست و دولت افغانستان مانند هر دولتی دارای نیروهای نظامی و تجهیزات است.