احمد مسعود: برای برقراری صلح در افغانستان، از خون پدرم می‌گذرم

​پسر احمد شاه مسعود اعلام کرد که آماده است برای ایجاد صلح ، امنیت و ثبات در افغانستان از خون پدرش بگذرد و با طالبان دولتی فراگیر تشکیل دهند.

وی گفت: «ما آماده گفتگو با طالبان هستیم و با آن‌ها تماس داریم، حتی پدرم با طالبان در تماس بوده است. او در سال ۱۹۹۶ بدون هیچ سلاح و محافظتی با رهبران جنبش در خارج از کابل صحبت کرد و به آن‌ها گفت: «شما چه می‌خواهید؟ تبعیت از دین اسلام؟ ما نیز مسلمان هستیم و  صلح می‌خواهیم، پس بیایید با هم کار کنیم.»

احمد مسعود برای برقراری صلح در افغانستان، از خون پدرم می‌گذرم

احمد مسعود افزود: با این حال طالبان می‌خواهد چیز‌هایی را با سلاح تحمیل کند که ما قبول نمی‌کنیم. اگر آن‌ها صلح می‌خواهند با ما صحبت کنند و با ما همکاری کنند، ما همه افغان هستیم و صلح برقرار خواهد شد.

وی ادامه داد: در دوران پدرم طالبان نتوانست شمال را تصرف کند سپس به دست القاعده کشته شد. اما من تمایل و آمادگی دارم که برای ایجاد صلح، امنیت و ثبات در کشور خون پدرم را ببخشم.

احمد مسعود همچنین خاطر نشان کرد: «ما آمادگی داریم که از طریق مذاکرات سیاسی با طالبان یک دولت فراگیر تشکیل دهیم اما آنچه قابل قبول نیست تشکیل دولتی در افغانستان است که دچار افراط گرایی باشد که نه تنها برای افغانستان بلکه برای منطقه و جهان به طور جدی تهدیدی جدی خواهد بود.»

او در ادامه گفت: «ما در حال حاضر با آن‌ها صحبت می‌کنیم و امیدواریم راه حلی پیدا کرده و به هر گونه به جنگ پایان دهیم. طالبان می‌گویند که آن‌ها با تروریسم بین المللی مخالف هستند، اما ما باید این را به صورت عملی ببینیم. امیدواریم آن‌ها واقعاً خواهان چنین مسئله‌ای باشند.»

پسر احمد شاه مسعود افزود: «ما نمی‌خواهیم بجنگیم، با این حال، اگر آن‌ها وارد پنجشیر شوند، آماده مبارزه هستیم. درست است که آن‌ها می‌توانند بدون سلاح وارد صلح شوند اما اگر آن‌ها با اسلحه وارد شوند، ما آماده دفاع تا آخرین لحظه هستیم. به صلح باید فرصت داد حتی اگر این صلح با طالبان باشد.»

احمد شاه مسعود سال ۲۰۱۹ با حکم ریاست جمهوری به جایگاه قهرمان ملی در افغانستان ترفیع یافت. پسر وی سال ۲۰۱۶ پس از گذراندن سال‌ها تبعید سرانجام به افغانستان بازگشت و از مارس ۲۰۱۹ رسما وارد عرصه سیاست شد.