اعلام آمادگی ترکیه برای تأمین امنیت فرودگاه کابل

 «رجب طیب اردوغان »، رئیس‌جمهور ترکیه در تماسی تلفنی با «بوریس جانسون»، نخست‌وزیر انگلیس ضمن اعلام آمادگی ترکیه برای تأمین امنیت فرودگاه کابل گفت: ترکیه می‌تواند مسئولیت ایمن‌سازی و بهره‌برداری از فرودگاه کابل را در آینده برعهده بگیرد.

دپارتمان ارتباطات ریاست‌جمهوری ترکیه ساعاتی پیش در بیانیه‌ای اعلام کرد اردوغان در این تماس تأکید کرد اولویت کنونی این کشور در افغانستان تخلیه شهروندان خودش است.

اعلام آمادگی ترکیه برای تأمین امنیت فرودگاه کابل

رئیس‌جمهور ترکیه در ادامه افزود: قبل از این که مهاجرت غیرقانونی از افغانستان به بحران تبدیل شود همه کشور‌ها به ویژه کشور‌های اروپایی باید صادقانه مسئولیت خود را برعهده بگیرند و جامعه بین‌المللی باید در این خصوص متحد شوند.

اردوغان و جانسون در این تماس تلفنی بر ضرورت افزایش روابط دوجانبه تأکید کرده و درباره راه‌های بهبود ارتباط ترکیه و انگلیس نیز گفت‌وگو کردند.

پیش از این «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه، در مکالمه‌ای تلفنی با «چارلز میشل» رئیس شورای اروپا، اعلام کرد ترکیه زیر بار مسئولیتی نمی‌رود که اروپا در قبال افغانستان و مهاجران کنونی این کشور دارد.

رئیس‌جمهور ترکیه در ادامه با بیان آن که اروپا در‌های خود را تنها بر روی بخشی کوچک از مهاجران افغان گشوده است، افزود: «ترکیه درخواست‌هایی ازسوی کارکنانی دریافت کرده است که برای سفارت‌های کشور‌های عضو اتحادیه اروپا در افغانستان کار می‌کردند، این افراد زمانی برای این کشور‌ها کار کردند و اکنون زمان سخت آن‌ها است و اروپا به آن‌ها کمکی نمی‌کند.»