ترامپ: بایدن «تروریست‌ها» را از افغانستان به آمریکا می‌آورد

 «دونالد ترامپ » رئیس‌جمهور سابق آمریکا روز ۲۵ آگوست (سوم شهریور ماه) با انتقاد از سیاست‌های «جو بایدن » رئیس‌جمهور آمریکا تصریح کرد که سیاست بایدن در خارج کردن اتباع افغان از افغانستان می‌تواند، « تروریستها » را به آمریکا بکشاند.

ترامپ: بایدن «تروریست‌ها» را از افغانستان به آمریکا می‌آورد

بنا بر گزارش «بیزنس اینسایدر» در این خصوص گفت که تروریست‌ها در حال انتقال از افغانستان به دیگر نقاط جهان هستند و این احتمال وجود دارد که بایدن تروریست‌ها را به آمریکا بیاورد.

ترامپ در این خصوص گفت: «بایدن افغانستان را تسلیم تروریسم‌ها کرد و با خارج کردن ارتش قبل از شهروندانمان، هزاران آمریکایی را در معرض مرگ قرار داده است».

وی در بیانیه‌ای ادامه داد: «مطمئن باشید که طالبان که در حال حاضر کنترل کامل را به دست گرفته‌اند، اجازه نداده‌اند که بهترین و باهوش‌ترین افراد سوار بر هواپیماهایی شوند که قصد خروج دارند و در عوض می‌توانیم تصور کنیم که چند هزار تروریست از افغانستان به سمت کشورهایی در سراسر جهان منتقل شده‌اند».

رئیس‌جمهور سابق آمریکا با اشاره به این موارد ادامه داد: «چه شکست وحشتناکی. هیچ بررسی صورت نگرفته است. جو بایدن چه تعداد تروریست به آمریکا خواهد آورد؟ نمی‌دانیم!»

اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا در شرایطی مطرح شده است که بنا بر گزارش بیزنس اینسایدر با استفاده از «روادید ویژه مهاجرتی» (SIV) در حال انتقال به ایالات متحده هستند که این نوع روادید به افرادی داده می‌شود که به عنوان مترجم به نیروهای مسلح آمریکا در افغانستان خدمت کرده‌اند و اعضای ارتش ایالات متحده در حال اعمال فشار به دولت بایدن برای کمک به دوستان و همپیمانان افغان آمریکا هستند و واشنگتن معتقد است در حال حاضر زندگی آن‌ها در افغانستان در معرض خطر قرار دارد.

از طرف دیگر، وبگاه «هیل» نیز گزارش کرده است که آن دسته از افغان‌هایی که از کشورشان خارج شده‌اند در حال انتقال به مراکز ترانزیت در کشورهای ثالث چون آلمان هستند و در آن جا تحت بازرسی‌های امنیتی قرار می‌گیرند و قبل از آن اجازه ورود به ایالات متحده را نخواهند داشت.

از طرف دیگر، بایدن روز یکشنبه هفته جاری تأکید کرد که تمامی پناهجویان افغان قبل از ورود به ایالات متحده تحت بررسی‌های دقیق قرار خواهند گرفت.

اظهارات جدید ترامپ در حالی مطرح شده است که هفته پیش گفته بود که بایدن باید قبل از خارج کردن نظامیان آمریکایی، به همپیمانان افغان آمریکا کمک کند.

وی در تایخ ۱۷ آگوست (۲۶ مرداد ماه) در گفت‌وگو با شبکه فاکس‌نیوز گفت: «به هرحال، من (طرفدار شعار) آمریکا اول هستم. درسته؟ آمریکایی‌ها اول بیرون بیایند اما همچنین به آن‌هایی که به ما کمک کردند، کمک می‌کنیم و باید در خصوص بررسی‌ و بازرسی افراد بسیار دقیق باشیم زیرا افراد ناهنجاری در آن‌جا وجود دارند ما به آن افراد کمک می‌کنیم».

رئیس‌جمهور آمریکا هفته گذشته اعلام کرد که امیدوار است حدود 50 الی 60 هزار افغان را که به ایالات متحده کمک کرده‌اند، از افغانستان خارج کند.

کاخ سفید روز گذشته در پیامی که در صفحه توییتری خود منتشر کرد، گزارش داد که از ۱۴ آگوست (۲۳ مرداد ماه) ایالات متحده حدود ۷۰ هزار و ۷۰۰ نفر را از افغانستان خارج و یا به خروج آن‌ها از افغانستان کمک کرده است.

اظهارات ترامپ در حالی است که «مایک پنس» معاون ترامپ نیز به تازگی تصریح کرده است که سیاست خارجی ضعیف جو بایدن به طالبان برای تسلط بر افغانستان چراغ سبز نشان داد.