دیدار علمای شیعه با طالبان

هیئتی از شورای رهبری طالبان در و واکنش به درخواست شورای علمای شیعه افغانستان برای ایجاد دولت فراگیر گفت که تجربه ۴ دهه گذشته نشان داده که هیچ گروهی به تنهایی نمی‌تواند بر افغانستان حکومت کند.

در این دیدار اکبری ضمن تاکید بر اهمیت امنیت و عدالت اجتماعی در انسجام و پایداری دولت آینده این کشور، افزود: باید هرچه زودتر دولت فراگیری ایجاد شود که آیینه تمام‌نمای همه اقوام ساکن کشور و متشکل از همه جهت‌ها باشد.

دیدار علمای شیعه با طالبان

براساس بیانیه منتشر شده توسط «رضوانی بامیانی» رئیس کمیسیون فرهنگی شورای علمای شیعه افغانستان، هیئت علما در این دیدار تأکید کرد که اعتمادسازی و آرامش روحی مردم بسیار مهم است؛ بنابراین اعتمادسازی باید عملی گردد و از بازرسی خانه‌ها جلوگیری شده و با متخلفین و سوء استفاده کنندگان نیز برخورد شود.

شهاب‌الدین دلاور نیز با تاکید بر اهمیت وحدت بین همه مردم کشور و اخوت و برادری بین شیعه و سنی تصریح کرد: تجربه 40 ساله ثابت کرده است که هیچ گروهی به تنهایی نمی‌تواند بر افغانستان حکومت کند، لذا نباید عده‌ای نادیده گرفته شوند، بلکه باید همه مردم و همه مجموعه‌ها در نظر گرفته شوند. بر همین اساس تصمیم ما جدی است که با شما بطور مشترک کار کنیم.

 دلاور ادامه داد: ما برای تشکیل حکومت فراگیر مشغول کار هستیم، اما نیاز به زمان است چون بر خلاف توافقات، ما در برابر اتفاقات غیرمنتظره قرار گرفتیم و به زمان بیشتری نیاز داریم تا حکومت فراگیر ایجاد شود.

وی خاطرنشان کرد که برای جلوگیری از سوء استفاده‌ها، تصمیم گرفته شده که هیچکس اجازه مراجعه به خانه‌های اشخاص و اذیت و آزار آن‌ها را ندارد.