ابراز ناراحتی جانسون از ترک افغانستان به این شکل!

« بوریس جانسون » نخست‌وزیر انگلیس امروز (یکشنبه) در پیامی همزمان با پایان اشغال ۲۰ ساله انگلیس در افغانستان از نحوه خروج شتابزده کشورش از افغانستان ابراز ناراحتی کرد.

وی با اشاره به خروج کامل انگلیس در یک بیانیه ویدئویی گفت: «در تاریک‌ترین و دشوارترین لحظات است که نیروهای مسلح این کشور (انگلیس)، همیشه بزرگ‌ترین و شگفت‌انگیزترین شاهکارهای خود را انجام داده‌اند».

ابراز ناراحتی جانسون از ترک افغانستان به این شکل!

جانسون در خصوص روند آخرین خروج دیپلمات‌های خود از کشور افغانستان توضیح داد: «همانطور که من سخنرانی می‌کنم، «سِر لوری بریستو» سفیر اعظم ما در افغانستان در نهایت سوار بر آخرین هواپیماهای ما که از افغانستان خارج می‌شوند، شد».

نخست‌وزیر بریتانیا ادامه داد: «تمامی سربازان، دیپلمات‌ها و کارکنان باقیمانده در حال حاضر (افغانستان) را ترک کرده‌اند. این نقطه اوج مأموریتی است که شبیه به هیچ چیز دیگری که در زندگی‌امان دیدیم نیست».

بوریس جانسون با هولناک توصیف کردن شرایط خروج انگلیس از افغانستان توضیح داد: «ارتش و مقام‌های انگلیس شبانه‌روزی تا مهلت ظالمانه (۳۱ آگوست، ۹ شهریور ماه) در شرایط وحشتناکی تلاش کردند. آن‌ها تمامی صبر و دقت و فکر خود را برای کمک به افرادی که نگران جان خود بودند، به کار گرفتند».

این دیپلمات انگلیسی با تقدیر از تلاش کارکنان خود برای خارج کردن اتباع انگلیسی و افغان گفت: «آن‌ها از همان ابتدا شاهد حملات تروریستی وحشیانه (دو انفجار روز چهارم شهریور در اطراف فرودگاه کابل) به صف مردمی که سعی داشتند به آن‌ها دلداری بدهند و همچنین حمله به دوستان آمریکایی ما بوده‌اند.آن‌ها به خود ترس راه ندادند و آرامش خود را حفظ کردند و به کار خود ادامه دادند».

جانسون در ادامه در خصوص افرادی که از افغانستان خارج کرده‌اند، توضیح داد: «بیش از ۱۵ هزار نفر در ظرف کمتر از دو هفته در صحت کامل از این کشور افغانستان خارج شدند. بگذارید به شما یادآوری کنم که این‌ها چه افرادی بودند....آن‌ها یا شهروندان انگلیس بودند یا افرادی بودند که وفاداری خود را بدون شک به این کشور ثابت کرده بودند و برای دو دهه، مترجم ما بودند یا به ما مشاوره می‌دادند و به حفظ ایمنی مردم ما کمک کرده بودند».

نخست‌وزیر انگلیس در ادامه در توجیه جنگ ۲۰ ساله انگلیس و همپیمانان این کشور در افغانستان که به اعتقاد بسیاری هیچ نتیجه‌ای در پی نداشت، گفت: «در مجموعه‌ای از عملیات‌‌هایی که در افغانستان انجام گرفت، ۱۵۰ هزار مرد و زن نظامی به وظیفه خود عمل کردند و ۴۵۷ نظامی انگلیسی جان خود را از دست دادند و هزاران نفر دیگر نیز زخمی شدند».

نخست‌وزیر انگلیس در ادامه از نظامیان انگلیسی و خانواده‌های آن به دلیل آن چه که ایثارگری در جنگ افغانستان خواند، تشکر کرد و مدعی شد که جنگ افغانستان بیهوده نبوده است و گفت: «رنج و سختی‌های شما بیهوده نبوده است».

وی ادامه داد: «تصادفی نیست که هیچ حمله تروریستی علیه انگلیس و دیگر کشورهای غربی از سوی افغانستان در ۲۰ ساله گذشته صورت نگرفته است و این به لطف شجاعت نیروهای مسلح ما بوده است که برای از بین بردن شبکه‌های بن لادن مبارزه کردند».

جانسون سپس با ابراز ناراحتی از نحوه خروج از افغانستان گفت: «گرچه ما دوست نداشتیم به این شکل از افغانستان خارج شویم اما باید متوجه باشیم که ما در دفاع و پشتیبانی از ایالات متحده همراه با این کشور وارد (افغانستان) شدیم و ارتش ایالات متحده حجم زیادی از مبارزه را انجام داد و گرچه هم‌اکنون با ایالات متحده خارج می‌شویم اما نمایندگی خود در منطقه را همچنان حفظ می‌کنیم و کمک‌های انسانی و توسعه‌ای خود را افزایش می‌دهیم».

تعامل با طالبان بر اساس اقداماتشان است نه سخنانشان

نخست‌وزیر بریتانیا در خصوص چشم‌انداز همکاری با طالبان گفت: «به همراه همپیمانان خود در آمریکا و اروپا و سراسر جهان به همکاری خود ادامه می‌دهیم و با طالبان بر اساس آن چه می‌گویند وارد تعامل نمی‌شویم بلکه بر اساس آن چه که انجام می‌دهیم وارد تعامل خواهیم شد».

شروط انگلیس برای به رسمیت شناختن طالبان

وی سپس درباره به رسمیت شناخته شدن طالبان گفت: «اگر رژیم جدید کابل خواستار به رسمیت شناخته شدن دیپلماتیک است و یا این که می‌خواهد میلیاردها دلاری که هم‌اکنون مسدود شده را آزاد کند، باید اطمینان دهد که مسیر امنی را برای آن‌هایی فراهم می‌آورد که خواهان ترک کشور هستند، به حقوق زنان و دختران احترام بگذارد و از تبدیل شدن مجدد افغانستان به محل پرورش تروریسم جهانی جلوگیری کند زیرا این برای افغانستان فاجعه‌بار است».

جانسون سپس تأکید کرد: «ما از تمامی اهرم‌هایی که در اختیار داریم، سیاسی، اقتصادی، دیپلماتیک برای کمک به افغانستان و محافظت از کشور خود در مقابل هرگونه آسیب استفاده خواهیم کرد».

اظهارات جانسون در حالی مطرح شده است که طبق اخباری که رویترز بامداد امروز گزارش کرد، اشغالگری ۲۰ ساله انگلیس در افغانستان با خروج همه نظامیان این کشور رسما پایان یافت.

طبق این گزارش، با تخلیه بیش از ۱۵ هزار نفر ظرف دو هفته اخیر بعد از تسلط طالبان بر افغانستان، آخرین پرواز هواپیماهای نظامی انگلیس اواخر شامگاه شنبه (دیشب) کابل را ترک کرد و حدود بیست سال حضور نظامی انگلیس در این کشور پایان یافت.