هنوز برای مشخص کردن نحوه همکاری با طالبان زود است

سخنگوی دولت انگلیس سه شنبه شب به وقت تهران در خصوص تحولات افغانستان گفت، تصمیم گیری درباره  نحوه همکاری با طالبان هنوز خیلی زود است.

به گزارش خبرگزاری «رویترز» سخنگوی « بوریس جانسون »، نخست وزیر انگلیس گفته برای تصمیم‌گیری درباره اینکه آیا لندن با طالبان همکاری خواهد کرد یا خیر و اینکه این همکاری به چه نحوی خواهد بود هنوز خیلی زود است. 

این مقام دولت انگلیس گفت:«این امر تا حدی به این بستگی دارد که آیا طالبان به تعهداتش در مسائل مختلف از جمله احترام به حقوق بشر عمل می‌کند یا خیر.»

هنوز برای مشخص کردن نحوه همکاری با طالبان زود است

وی اضافه کرد: «در این مرحله هنوز برای تعیین اینکه با طالبان همکاری خواهیم کرد یا خیر و اینکه چگونه همکاری خواهیم کرد، خیلی زود است. همانطور که قبلاً گفتیم، قصد داریم آنها را تحت فشار قرار دهیم تا این استانداردها و تعهدات را رعایت کنند.»

 بعد از خروج آخرین نظامی آمریکایی از افغانستان و پایان اشغال ۲۰ ساله این کشور، «دومینیک راب» وزیر خارجه انگلیس از جا ماندن تعداد زیادی از اتباع خارجی در این کشور ابراز تأسف کرد.

راب  در مصاحبه با شبکه «اسکای نیوز» گفت: «متاسفیم که همه نتوانستند از آنجا خارج شوند و ما  ساز و کاری را برای کسانی که در افغانستان باقی مانده‌اند و منتظر خروج هستند، ایجاد می‌کنیم. طالبان باید گذرگاهی امن برای اتباع انگلیسی و افغان که حق خروج از کشور را دارند، فراهم کند.»

 وی درباره احتمال وقوع حملات بیشتر علیه اتباع بیگانه در افغانستان نیز اظهار داشت: «ما حق دفاع از خود را در برابر هر گروه تروریستی که به ما حمله کنند، محفوظ می‌داریم. ما از همه فداکاری‌ها سود برده‌ایم و باید واقعیت جدید را بشناسیم و برای آینده برنامه‌ریزی کنیم.»

وزیر خارجه انگلیس درباره سلب مسئولیت آمریکایی‌ها درخصوص انفجارهای چند روز پیش در پایتخت افغانستان نیز گفت: «اطلاعات درز یافته از آمریکا که ما را درباره انفجار فرودگاه کابل مسئول دانسته و دلیل آن را بازگذاشته‌ شدن دروازه فرودگاه توسط  نیروهای ما اعلام کردند، نادرست است.»

بامداد سه شنبه، با پرواز  هواپیمایی از فرودگاه بین‌المللی حامد کرزای، اشغال ۲۰ ساله افغانستان توسط آمریکا و متحدانش در ناتو به پایان رسید. شبکه خبری «ان‌بی‌سی‌نیوز» پس از خروج آخرین هواپیمای آمریکا از فرودگاه بین‌المللی کابل آن را «پایانی خون‌بار و پرآشوب» برای طولانی‌ترین جنگ آمریکا توصیف کرد.

شبکه «پرس‌تی‌وی» نیز به نقل از یک سخنگوی گروه طالبان تصریح کرد که آخرین سرباز آمریکایی کابل را ترک کرده و «کشور ما به استقلال کامل دست یافته است».