پناهجویان افغان موضوعی است که منطقه را تهدید می‌کند

« مولود چاووش اوغلو » وزیر خارجه ترکیه در نشستی خبری اعلام کرد: پناهجویان افغان موضوعی است که منطقه را تهدید می‌کند و همه باید برای تامین امنیت افغانستان تلاش کنند تا پناهجویان به کشور خود بارگردند.

او در ادامه گفت: ما باید از ارسال کمک‌های بشردوستانه به افغانستان اطمینان حاصل کنیم چرا که بدتر شدن اوضاع این کشور پیامد‌های جدی در پیش دارد.

پناهجویان افغان موضوعی است که منطقه را تهدید می‌کند

چاووش اوغلو افزود: برای تامین امنیت فرودگاه کابل باید یک نیروی بین‌المللی تشکیل شود. لازم نیست یک کشور خاص تامین امنیت را بر عهده بگیرد می‌توانیم آن را به شرکتی امنیتی واگذار کنیم، زیرا این امکان وجود ندارد که ترکیه و قطر به تنهایی مسئولیت فرودگاه را بر عهده بگیرند.

وزیر خارجه ترکیه اضافه کرد: درخواست‌هایی از طالبان و سایر کشور‌ها برای همکاری در بهره‌برداری از فرودگاه کابل دریافت کردیم، اما همچنان در حال بررسی آن‌ها هستیم.

شابان ذکر است روز گذشته منابع خبری اعلام کردند هواپیمایی از ترکیه و قطر برای اداره بخش فنی فرودگاه کابل وارد این فرودگاه شدند.

ترکیه پیش از این هم اعلام کرده بود مسئولیت‌های اخلاقی و بشردوستانه خود را در قبال پناهجویان انجام داده است و دیگر نمی‌تواند پناهجوی بیشتری را قبول کند.

کشور‌های غربی نیز تمایل چندانی از خود برای پذیرش پناهجویان افغان نشان نداده‌اند و سازمان ملل از کشور‌های هم مرز و همسایه افغانستان خواسته مرز خود را بر روی پناهجویان افغان باز بگذارند.

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه بار‌ها اعلام کرده است تروریست‌های تکفیری می‌توانند با لباس پناهجویان خود را به کشور‌های همسایه افغانستان و آسیای میانه برسانند.