آمادگی اتحادیه اروپا برای کمک‌رسانی به افغانستان

علی‌رغم ابراز نگرانی کشورهای مختلفی از جمله آمریکا و آلمان درباره کابینه جدید طالبان در کابل، اما اتحادیه اروپا از آمادگی برای کمک‌رسانی به افغانستان خبر داد.

«ماروس سفکوویچ» نایب رئیس کمیسیون اروپا امروز (چهارشنبه) گفت اتحادیه اروپا آماده است تا به کمک‌های اضطراری به افغانستان ادامه دهد اما دولت جدید طالبان را زیر نظر خواهد داشت.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، سفکوویچ طی نشست خبری پس از نشست کمیسیونرهای اتحادیه اروپا توضیح داد: «اتحادیه اروپا آماده است تا همچنان به ارائه کمک‌های بشردوستانه ادامه دهد. ما بسیار با دقت به نحوه رفتار دولت جدید [افغانستان]، قبل از تعامل با آن نگاه می‌کنیم».

آمادگی اتحادیه اروپا برای کمک‌رسانی به افغانستان

امروز همچنین «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان با ابراز نگرانی درباره ترکیب کابینه طالبان در افغانستان، مدعی شد اگر دولت جدید کابل نتواند امور خود را اداره کند آنگاه با خطر فروپاشی سیاسی و اقتصادی روبه‌رو خواهد شد.

روز گذشته و پس از گذشت بیش از ۲۰ روز از تسلط طالبان بر کابل، «ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی طالبان در نشست خبری اعضای کابینه دولت جدید افغانستان را اعلام کرد.  وی پس از اعلام افراد کابینه دولت جدید افغانستان گفت: در دولت آینده سعی می‌کنیم که افراد از اقوام مختلف به‌کار گرفته شوند و ما تلاش خواهیم کرد تا همه اقشار جامعه افغانستان در دولت بعدی نقش داشته باشند.

به گفته مجاهد، «ملاهبت‌الله آخوندزاده» همچنان به عنوان رهبر باقی می‌ماند و اسم رسمی دولت جدید، امارت اسلامی افغانستان خواهد بود.

پیش از آن نیز «محمد نعیم» سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در مصاحبه با شبکه خبری الجزیره گفت که این گروه خواستار روابط خوب با تمامی کشورهاست.