جاسوسی تازه عربستان با بدافزار اسرائیلی

 محققان امنیتی متخصص در جاسوس افزارهای الکترونیکی کشف کردند که نرم افزار جاسوسی « پگاسوس » که توسط شرکت اسرائیلی « ان اس او» توسعه یافته، آیفون‌ها و سایر محصولات اپل را مورد هدف قرار داده است.

روزنامه «واشنگتن پست» گزارش داد که این اقدام نشانه جدیدی است مبنی بر اینکه برنامه‌های چت به روشی رایج برای نفوذ به دستگاه‌های مخالفان سیاسی و فعالان حقوق بشر تبدیل شده است.

این روزنامه افزود که اپل روز دوشنبه یک به روزرسانی اضطراری برای بستن نفوذ نرم‌افزارهای جاسوسی کشف شده توسط محققان در آزمایشگاه «سیتیزن» انجام داد که به گفته آنها نقض مذکور را در پرونده‌های آیفون یک فعال سعودی پیدا کردند و این شرکت در مورد آن مطلع شد.

به گزارش واشنگتن پست، محققان از ذکر نام فعال سعودی مورد هدف این آسیب پذیری جدید، به درخواست شخصی وی خودداری کردند.

جاسوسی تازه عربستان با بدافزار اسرائیلی

پس از مرحله نصب، این نرم افزار جاسوسی می‌تواند در تلفن ، لپ تاپ ، رایانه رومیزی مورد نظر نفوذ کند. این دستگاه‌ها به یک دستگاه جاسوسی که داده‌های قربانی را از دوربین‌ها و میکروفون‌های دستگاه‌های هک می‌کند، تبدیل می‌شود و مکان‌های جغرافیایی و پیام‌های دریافتی و ارسالی و تماس‌ها و ایمیل‌ها شخص مورد هدف به شرکت اسرائیلی ارسال می‌شود‌.

نرمافزار جاسوسی «پگاسوس»، نرم‌افزاری اسرائیلی است که برای هک کردن موبایل به کار گرفته می‌شود.

اسرائیل و کشورهایی که از نرم‌افزار پگاسوس استفاده کردند، اهداف خاصی را پیگیری می‌کنند و گرایش این اهداف ضد حقوق بشری است. به عبارت دیگر، این نرم‌افزار در جهت سرکوب مخالفان و منتقدان، نفوذ و فشار بر مقامات دیگر کشورها و ممانعت از انتشار آزاد اطلاعات توسط رسانه‌ها و فعالان به کار گرفته می‌شود.

« محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان از جمله افرادی است که از پگاسوس استفاده زیادی کرده است.

سال گذشته یک سازمان دانشگاهی- تحقیقاتی مستقر در تورنتوی کانادا گزارش داد که ریاض و ابوظبی با استفاده از نرم‌افزار جاسوسی پگاسوس ساخت شرکت اسرائیلی گروه ان‌اس‌او تلفن همراه 36 خبرنگار، تولیدکننده، مجری و مسئول شبکه الجزیره به همراه تلفن همراه یک خبرنگار شبکه العربی مستقر در لندن را هک کرده‌اند.

پیش از آن، هک تلفن همراه جف بزوس مالک شرکت آمازون به دست سعودی‌ها جنجال گسترده‌ای به وجود آورده بود.