استرالیا زیردریایی های هسته ای از آمریکا یا انگلیس خریداری می کند

 «پیتر داتون» وزیر دفاع استرالیا در مصاحبه‌ای با «اسکای نیوز» اعلام کرد که این کشور ممکن است تا آماده شدن ناوگان زیردریایی‌های هسته‌ای خود که قرار است طبق قرار داد تسلیحاتی جدید موسوم به «آکوس» AUKUS توسط آمریکا و انگلیس ساخته شوند، موقتاً زیردریایی‌هایی را از آمریکا یا انگلیس اجاره یا خریداری کند.

داتون در پاسخ به این سوال که آیا اجاره زیردریایی‌های هسته‌ای برای کانبرا امکان پذیر است یا خیر، گفت: پاسخ کوتاه و بله است.

وی با تاکید بر اینکه مذاکرات مربوطه در ۱۲ تا ۱۸ ماه آینده انجام می‌شود، افزود: صحبت‌هایی مبنی بر اینکه شما می‌توانید یک زیردریایی هسته‌ای را از قفسه بردارید و خریداری کنید، البته دقیق یا صحیح نیست. من از قبل با تعدادی از همتایان خود در اینجا از مقام وزیر به پایین به لحاظ کسانی که تصمیم گیرنده هستند، ملاقات کرده‌ام و ما با انگلیسی‌ها نیز مذاکرات بیشتری خواهیم داشت.

Untitled

داتون همچنین امروز یک شنبه اعلام کرد که کانبرا با پاریس درباره نگرانی‌هایش در مورد توافق ساخت زیردریایی توسط فرانسه، «رو راست و صادق» بوده است.

وی در همین رابطه ادامه داد که استرالیا نگرانی و دغدغه‌هایی را با فرانسه در مورد این قرارداد مطرح کرده است.

«اسکات موریسون» نخست وزیر استرالیا در همین رابطه مدعی شده بود که «نگرانی های بسیار مهمی» را در مورد این توافق در ماه ژوئن به «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه ابراز کرده و صراحتاً گفته است استرالیا باید بر اساس منافع ملی اش تصمیم گیری کند.

لازم به توضیح است که استرالیا در ۱۶ سپتامبر (۲۵ شهریور) قرارداد ساخت زیردریایی با فرانسه را لغو و در اقدامی در راستای سیاست‌های ایندو-پاسیفیک و چین ستیزانه واشنگتن، با آمریکا و انگلیس وارد توافق تسلیحاتی جدیدی شد.

مطابق این توافق نامه تسلیحاتی، آمریکا و انگلیس متعهد شدند که تعداد هشت فروند زیردریایی اتمی برای استرالیا تولید کنند.

اقدام کانبرا دولت فرانسه را بسیار خشمگین کرد به طوری که پاریس از این حرکت به عنوان خنجر خوردن از پشت یاد کرد و در همین راستا سفرایش را از استرالیا و آمریکا فراخواند.