واکنش نخست‌وزیر استرالیا به مواضع تند فرانسه

در حالی که واکنش‌های جنجالی مقام‌های فرانسوی به کنار گذاشتن توافق سال ۲۰۱۶ این کشور با استرالیا برای ساختن زیردریایی ادامه دارد، نخست‌وزیر استرالیا یک بار دیگر از این اقدام دفاع کرد.

« اسکات موریسون » نخست‌وزیر استرالیا که برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک رفته است، درباره واکنش تند فرانسه به لغو توافق دو کشور برای ساختن زیردریایی واکنش نشان داد.

به گزارش اسپوتنیک، موریسون با تاکید بر اینکه استرالیا در راستای تحقق منافع ملی خود توافق سال ۲۰۱۶ با فرانسه را لغو کرده است، ناامیدی فرانسوی‌ها درباره این اقدام را قابل پیشبینی و انتظار دانست.

واکنش نخست‌وزیر استرالیا به مواضع تند فرانسه

نخست‌وزیر استرالیا در جمع خبرنگاران در نیویورک گفت: «ساده‌لوحانه خواهد بود اگر فکر کنیم تصمیمی این چنینی باعث ناامیدی فرانسوی‌ها نمی‌شود ... ما این را درک می‌کنیم. ما کاملاً متوجه این موضوع هستیم و می‌دانستیم که چنین خواهد بود».

در سال ۲۰۱۶ استرالیا با یک شرکت وابسته به نیروی دریایی فرانسه توافقی چند میلیارد دلاری برای ساختن ۱۲ فروند زیردریایی امضا کرده بود اما هفته گذشته به دنبال نشست سه جانبه رئیس‌جمهور آمریکا با نخست‌وزیران استرالیا و انگلیس اعلام شد که کانبرا با واشنگتن و لندن برای ساختن زیردریایی اتمی توافق کرد.

مقام‌های فرانسوی اعلام کردند که پاریس از طریق رسانه‌ها از لغو این توافق توسط کانبرا خبردار شدند و به همین دلیل واکنش‌های تندی علیه استرالیا و آمریکا نشان داده‌اند.

«ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه این اقدام را «خنجر زدن از پشت» توصیف کرد و دولت فرانسه هم در اقدامی جنجالی، سفرای خود در کانبرا و واشنگتن را به پاریس فراخواند.

اسکات موریسون نخست‌وزیر استرالیا که پیش از این گفته بود این کشور به دلیل نگرانی‌های عمیق درباره زیردریایی‌های فرانسوی توافق سال ۲۰۱۶ را کنار گذاشت، امروز در نیویورک بار دیگر از این تصمیم دفاع کرد.

موریسون در این باره گفت: «با در نظر گرفتن همه شرایط، شما باید کارهایی را انجام دهید که به نفع منافع ملی استرالیا و منافع امنیتی ما است و این باید از همه چیز دیگر مهمتر باشد».

وی اعلام کرد، از زمان تشدید تنش بین این کشور و فرانسه بر سر توافق زیردریایی با آمریکا و انگلیس، او با امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه صحبت نکرده است.

نخست‌وزیر استرالیا با بیان اینکه برنامه‌ای برای دیدار و رایزنی با ماکرون در جریان نشست مجمع عمومی سازمان ملل ندارد، به افزود: «نه در حال حاضر فرصتی برای آن وجود ندارد. من مطمئن هستم که آن فرصت به موقع ایجاد خواهد شد. در حال حاضر من ناامیدی (فرانسه) را درک می‌کنم و آنها در حال مشورت برای بازگشت سفیر خود به پاریس هستند و ما در این مورد صبور خواهیم بود».

شنبه هفته جاری بود که فرانسه در ادامه کشمکش‌ها بر سر توافق نظامی اخیر میان آمریکا، انگلیس و استرالیا سفیرانش در کانبرا و واشنگتن را برای مشورت فراخواند.

فرانسه همچنین جمعه هفته گذشته در اعتراض به این توافق توافق، جشنی مشترک با آمریکا را که قرار بود در سفارت فرانسه در واشنگتن برگزار شود لغو کرده بود.