پنتاگون:‌ اختیار عملیات هوایی ضد تروریسم در افغانستان را داریم

 « جان کربی » سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت که واشنگتن اختیار انجام عملیات هوایی ضد تروریسم در افغانستان را دارد.

وی که در کنفرانس خبری پنتاگون صحبت می‌کرد، افزود: «هیچ توافقی با طالبان درباره عدم استفاده از حریم هوایی افغانستان در زمینه مبارزه با تروریسم نداریم».

آمریکا در حالی خود را صاحب اختیار برای حمله هوایی در واشنگتن می‌داند که روز 29 آگوست (7 شهریور) و در بحبوحه خروج از افغانستان با پهپاد به نقطه‌ای در کابل و در نزدیکی فرودگاه این شهر حمله کرد.

پنتاگون نخست مدعی شد که در این حمله یک خودروی مملو از مواد منجره و متعلق به گروه تروریستی داعش را که در آن دو داعشی قرار داشتند هدف قرار داده است.

پنتاگون:‌ اختیار عملیات هوایی ضد تروریسم در افغانستان را داریم

اما بر اساس تحقیقی که فرماندهی مرکزی آمریکا انجام داده نشان می‌دهد که حمله پهپادهای آمریکایی به کابل که مثلا علیه نیروهای داعش خراسان انجام شده یکی از غیرنظامیان افغانستان و 9 نفر از اعضای خانواده وی را کشته است. بر اساس گزارش‌ها، 7 نفر از قربانیان این حمله هوایی آمریکا، کودک بوده‌اند.

 پنتاگون در این سه هفته اصرار داشت که در جریان آن حمله هوایی، یک بمب‌گذار انتحاری داعش را که خطری فوری برای نیروهای ائتلاف آمریکایی در فرودگاه کابل داشت، از بین برده است.

طبق گزارش نیویورک‌تایمز، راننده خودروی مذکور که هدف حمله قرار گرفته بود، «زمری احمدی» نام داشت که به عنوان یک مهندس برق برای شرکت امدادی آمریکایی تغذیه و آموزش بین‌المللی  مستقر در کالیفرنیای آمریکا فعالیت می‌کرد و مدیر شرکت مذکور در خصوص کشته شدن وی تصریح کرد: «ما هیچ ارتباطی با داعش یا تروریسم نداریم».