نقش ترکیه در جنگ قره‌باغ؟

« الهام علی‌اف » رئیس‎‌ جمهوری آذربایجان اعلام کرد در ساعات اولیه شروع جنگ قره‌باغ از ترکیه پیامی دریافت کرده و آنکارا در این پیام از باکو حمایت کرده است؛ و این جنگ توانسته است عمق روابط جمهوری آذربایجان و ترکیه را به خوبی به همگان نشان دهد.

او افزود: در جنگ قره‌باغ سرزمین‌های ما که از سوی ارمنستان در سال ۱۹۹۲ اشغال شده بود آزاد شده، علت شروع این جنگ نیز تحرکات نظامی ارمنستان بود، زیرا آن‌ها طوری وانمود می‌کردند که گویی آماده درگیری نظامی هستند. ایروان حتی یک خرابکار به خاک ما فرستاده بود، اما توسط سربازان ما خلع سلاح شد.

علی‌اف درباره نقش «مینسک» (یک گروه بین‌المللی که در سال ۱۹۹۲ توسط فرانسه، روسیه و آمریکا برای برقراری صلح میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان تشکیل شد) نیز افزود: مینسک هیچ تلاشی نمی‌کرد و فشار لازم را بر ارمنستان اعمال نمی‌کرد آن‌ها سیاست نه جنگ و نه صلح را در پیش گرفته بودند. من بار‌ها از اعضای مینسک خواستم تحریم‌هایی را علیه ارمنستان اعمال کنند که مانع جنگ شود.

 نقش ترکیه در جنگ قره‌باغ؟

رئیس‌ جمهوری آذربایجان اضافه کرد: از توافق سه جانبه میان باکو، مسکو و ایروان بعد از جنگ ۴۴ روزه (قره‌باغ) راضی هستم چرا که ارمنستان مجموعه‌ای از تعهدات را برعهده گرفت و بلافاصله بعد از جنگ آن را اجرا کرد و همانطور که همه مشاهده کردند نیرو‌های خود را از خاک ما خارج کرد.

امروز ۲۷ سپتامبر سالروز جنگ ۴۴ روزه میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان است که سال گذشته اتفاق افتاد. در این جنگ مناطقی از قره‌باغ که ۳۰ سال قبل توسط ارمنستان از خاک آذربایجان جدا شده بود به این کشور بازگشت و بعد از میانجی‌گری روسیه یک توافق سه‌جانبه میان این سه کشور به امضا رسید.