تلاش بایدن برای تصویب بودجه‌های زیرساختی

 پس از مخالفت‌های زیاد برای تصویب طرح پیشنهادی کاخ سفید در زمینه بودجه های جنجالی برای اصلاح زیرساخت و نیز بهبود خدمات اجتماعی حالا جو بایدن می‌گوید هنوز هم معتقد است که دموکرات‌ها می‌توانند بر اختلافات در زمینه پیشبرد برنامه‌های دولتی غلبه کنند.

بر این اساس، رییس جمهور آمریکا گفت: شبانه روز کار می‌کنم تا بودجه‌های پیشنهادی دولت را به تصویب برسانم.

وی در پاسخ به این سوال که اختلافات میان دو حزب موجب ناامیدی عده‌ای از عملکرد دولت شده افزود: ناامیدی هم بخشی از حضور در دولت است. در حال حاضر همه ناامید شده اند.

در طول یک هفته گذشته نمایندگان دو حزب دموکرات و جمهوی خواه برای تصویب دو بودجه زیرساختی به مبالغ یک هزار میلیارد دلار و بودجه ارتقای خدمات اجتماعی به میزان ۳.۵ هزار میلیارد دلار با یکدیگر اختلافات جدی داشتند. بسیاری از جمهوری خواهان معتقدند تصویب بودجه ۳.۵ هزار میلیارد دلاری در شرایط فعلی آمریکا می‌تواند ضربات جبران ناپذیری به اقتصاد این کشور بزند.

کرستن سینما، عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا ضمن انتقاد از عملکرد هم حزبی هایش در به تعویق انداختن تصویب بودجه پیشنهادی دولت گفت: این اقدام دموکرات‌ها برای مردم آمریکا غیرقابل توجیه و ناامیدکننده است.

بایدن هم در این باره تاکید کرد: هیچ دلیلی برای عدم تصویب همزمان این دو بودجه در مجلس نمایندگان وجود ندارد.

رییس جمهور آمریکا همچنین از دموکرات‌ها خواسته به اختلافات خود با جمهوری خواهان و برخی دموکرات‌های میانه رو غلبه کنند. وی تصریح کرد: دموکرات‌ها و جمهوری خواهان معتدل برای حل و فصل این اختلافات می‌توانند کنار یکدیگر جمع شوند.

گفته می‌شود قرار است رییس جمهور آمریکا و تیمش تا آخر هفته جاری گفتگو و رایزنی با نمایندگان مجلس برای متقاعد کردن آن‌ها برای تصویب همزمان این دو بودجه را ادامه دهند.

بسیاری از تحلیلگران معتقدند شکست دولت بایدن در تحولات و مشکلات اخیر اقتصادی و عدم توانایی احتمالی دولت برای تصویب بودجه‌های پیشنهادی می‌تواند در انتخابات میان دوره سال آینده مجلس نمایندگان برای هم حزبی هایش گران تمام شود.